Tuesday, June 21, 2011

~ macam-macam jadi .. ~

Assalamualaikum ..
hehehee ... apa khabar kah semua yang membaca ..??

hmmm .. lama betul tak up date blog nih kan. Tak pe lah .. bukan ada yang kisah pun kan, kan , kan .... hehehe. by da way .. masih tak de mud nak menyambung kisah2 lalu aku. Tak tahu lah kenapa. Tapi di sebbkan ke'busy'an yang melanda membuatkan aku sangat malas dan lemah gemalai nak mengupdate blog. hehehehee

Macam-macam aku buat beberapa minggu ni. Pertama, start buat tusyen yang baru. Merayau pergi KL. Keluar makan dengan cikgu-cikgu SMVBP. Kereta tak mau hidup. Aduhhh ... mcm2.

Tusyen yang BEST

Ha, start bape hari bulan tah aku mula tusyen. Pertama tusyen di Pusat Tusyen Minda Pragmatik. Alaa ... mengajar Bahasa Melayu budak sekolah rendah je. Ok je ... small da matter.






~ kat atas tu semua student tusyen aku kat Pusat Tusyen Minda Pragmatik subjek Bahasa Melayu .. ~ -atas sekali darjah 3, pastu darjah 5 then bawah sekali darjah 4 -

Then, aku start buat tusyen aku sendiri. Buat untuk anak-anak orang kampung. Tusyen Sains & Math sekolah rendah dan Math sekolah form 1 sampai form 3. Aku ambik tak ramai, sebab tnanti tak fokus. Bayaran pun, memang tak mahal. Memandangkan tempat pun tak sewa, soo ... kecik2 je la aku minta payment. heheheee ... suasana mengajar, memang seronok. Budak-budak sekolah rendah lah paling happening. Lucu and comel2 semuanya. hahhahaha.





~ kat atas ni plak ... student kelas tusyen aku yang Sains & Math sekolah rendah ~



~ ini student math sekolah menengah ... heee ~

hahaha .. aku pun tak faham macam manalah aku boleh jadi cikgu lagi. Selalu je cakap tak mau jadi cikgu. Tak suka jadi cikgu.Tak reti jadi cikgu ... senang kata ... 'oh no!!!' pada kerja sebagai guru. Hahaa .. tapi, bila mengajar tusyen ni ... aku willing jadi guru. Tak ada siapa pun paksa. Tak ada siapa pun yang suruh. Mula-mula tuh ... memang agak mementingkan payment. Tapi bila dah mula mengajar .. aku tak fikir sangat pun tentang payment. Yang penting .. aku dapat sampaikan ilmu yang aku ada .. dan harap mereka boleh gunakan ilmu yang aku sampaikan tuh. Ada dua orang adik beradik nih ... memang anak orang susah. Jadi, aku tak minta payment pun untuk diorang. Since tempat yang aku guna tuh adalah sekolah tadika tempat mak budak-budak tuh mengajar, aku cuma kata ... cukuplah aku buat tusyen di situ tanpa apa-apa payment. Lagi plak, yang salah seorang adik beradik tuh nak ambil PMR. Budak tuh pandai sebenarnya. Aku boleh detect dia cepat ke lambat. So ... aku cuma harap ... dengan ilmu yang aku bagi .. buku-buku yang aku bagi kat dia ... boleh bantu dia untuk PMR. Bagi dia lebih semangat.!! Chaaaayokkk .. keh3x.

Dalam kelas ni plak .. aku suh diorang panggil aku Kak Nazura .. kadang-kadang terpanggil cikgu gak. Kenapa aku suh panggil Kak Nazura ? sebab aku tak suka gap. Kelas tuh bukan kelas formal. Aku nak diorang mesra dengan aku. Nak diorang tak sembunyi atau takut-takut dengan aku. Bila aku ada salah ... diorang akan terus cakap. Itu benda yang aku nak. Tapi kalau formal kat sekolah .. tu lainlah kisahnya kan ...hehehehe


Merayau pergi KL.

Tang ni, memang menarik. Bukan sebab best sangat pegi KL. Tapi .. adalah peristiwa yang tak akan di lupakan. hahahaa ... Niat asal nak teman adik aku balik poli dia kejap. Tapi sebab lecturer dia emergency tak ada, so .. jalan-jalan je la. Naik bas dari BP pukul 8.30 pagi. Sampai TBS pukul 11.30 lebih kurang. Then, naik train turun Mid Valley. Owhhhhh ... buhhhhsannya Mid Valley. Tak menarik hati ku. Menariknya makan tat telur and tat blueberry yang sedap dan mahal je. Pusing-pusing .. dah buhsan, amik train turun kat Bank Negara. Hoho ... Sogo lah pe lagi.



~ muka kesejukan dalam bas pergi KL ~
- buat muka suci macam tuh lagi .. padan muka kena tipu .. huh!!!! -


Jeng-jeng-jeng ... keluar je train ingat nak pergi solat dulu. Then ... kena tahan dengan mamat badigol + setan toncit ( sebb lelaki ni memg bertoncit cam jin .. sekian ) .. tah apa benda alah dia cakap ... sokonglah orang melayu .. tu lah ini lah ... minta jadi member MFC ( kononnya singkatan tuk .... Malay Fan Club ) dan untuk pertama kalinya aku tertipu dengan bnda yang macam tu. Aku rugi RM 30. Itu pun sebab dia pun kena tipu dengan aku. Aku kata duit aku tinggal RM 100 je. Mula-mula dia minta RM 100 tapi ... aku kata, mana boleh. Kalau ikut plan asal aku ... nak bg RM 10 je kat dia. Tapi adik aku yang malang + tak reti menipu langsung ... dia rugi RM 100. Penipu nak menipu kaki penipu .. hmm ... takla rugi sangat. Tapi bila penipu menipu budk extra jujur ... hmm ... tak ley kata apa lah. Sebab diorang asing aku n adik aku ... that why aku tak dapt nak back up adik aku. Macam hawauuuuuu la lu mamat. Aku doakan ... hidup kalian 'diberkati' dunia akhirat. Allah itu Maha Melihat. Tapi .. aku pujuk hati n adik aku ... aku kata ... kalau duit tu memang bukan kita punya, Allah akan tarik macam mana cara pun. Dan .. ini adalah pengajaran buat kami. Bagi aku ... itulah pertama ... dan terakhir. Tapi .. tak leh blahhh ... ramai dah yang buat payment. Sampai RM 200 pun ada. Ish!!!! Orang Melayu suka menindas Orang Melayu sendiri. Sampai bila Melayu nak maju. Harap kalian bakal jadi manusia paling mundur di atas muka bumi ini. Sekian, terima kasih.

Okeh ... habis kisah tu. Kami shopping-shopping di Sogo. Adik aku dapat wedges yang aku cari berbulan-bulan. hahahaaa .. tapi, tak kisahlah. Aku da dapat wedges kesayangan. hahahaa .. pastu pergi jalan TAR pulak. Aku ingat adik aku tahu lah mana jalan TAR ... rupanya ... aku yang dari kampung ni jugak yang cari. hahahahaaa ... nak buat macam mn ... antara kelebihan aku lah cari jalan ni. Sebab aku senang imagine posisi bangunan tuh. Lagi pun aku pernah pergi sekali dulu. So, masih ingatla sikit-sikit. Kat jalan TAR beli kain baju kurung yang 3 pasang RM 50. Tu untuk mak aku lah. Dapat kemeja .. 2 helai RM 50 ... ni ... sharing2 dengan adik aku. Lepas tu ... terpandanglah shawl yang tersangt comel di mata kami. Harga asal RM 28 ... pastu pujuk punya pujuk si pakistan tuh ... dapatlah RM 20. hahahahaa ... pastu pilih brouch plak ... banyak betul aku beli. Sampai RM 20. Memang selamatlah duit aku di sana.



~ ayoyo .. shawl baru ... nak jugak melaram masuk sini .. hahahaha ~

Tapi, adik aku still frust sebab tak dapat Baju Kurung yang dia aim ... dengan seluar untuk LI nanti. Hmm ... sape jugak yang suh taste tinggi sangat. Nak baju yang sampai dekat 200. Manalah nak mampu. ( mampu je rasanya .. duit dia tebal lagi even dah 'sedekah' kat penipu dua ekor tuh ... hahhahaha ) Pastu ... kami dah penat n tak larat kami nak balik. Lalu balik kat Sogo tuh ... pastu adik aku nak tukar kasut. Nak pakai wedges 3 inci dia tuh. Wahhh ... nak melaram nampak. Tapi ... dia tuh tak pernah pakai hill ... jalan sikit sakit kaki. So, dari Sogo sampai train .. aku yang kena pakai wedges dia tuh. Sengal gak kaki. Huh!!! Masa tunggu train ... aku tanya adik aku ...' cuba ko bayangkan ... masa nak masuk, wedges ko nih tanggal pastu tertinggal kat lubang bawah tuh ...' kahakahkah kahakah ... then train sampai. Pulak. Betul-betul tercabut tali wedges tuh dari kaki aku. Aku dengan sungguh hati2 jalan masuk train. Dah lah padat. Nasib masih ok lagi masa aku masuk tuh.

Sampai TBS dalam kul 6.00 petang. Huh ... lepas azab. Train yang padat dan sesak. Then, beli tket balik kul 7.00 malam. Ok lah ... tapi yang tak bagusnya ... demam aku da makin worst. Badan da mula panas ... perut rasa tak best ... tekak rasa pahit. Memang tak makan pun dari tadi tuh. Masa bas stop kejap ... makan pau sekejap ...ok lah sikit. Sampailah BP dalam kul 10.30 kot. Dan sampai umah .... lega !!!!!

Keluar Makan dengan Cikgu SMVBP

Haaa ... ni pulak. Tiba-tiba dapat mesej dari Fakhrul, cikgu ko-ko SMVBP ajak makan di Crystal Inn. Kononnya jamuan makan untuk bekas guru pelatih SMVBP 2011 lah. Bunyi macam formal. Tapi ... duk makan sembang-sembang je. Memang sampoii lah. Time tuh ada Pengetua, GPK Ko-ko Cikgu Omar, Setiausaha Sukan Cikgu Zaim, Cikgu Kamalia a.k.a Kak Kama .. and Cik Ma. Guru pelatih ... aku dengan Fakhrul je yang ada. Yang lain tak dapat di kesan. Ceehhhhh ... hahahahaa . Ada je .. cuma masing-masing ada hal yang tak dapat dielakkan. hehehee ... By da way .. thanks ya cikgu-cikgu sekalian ... belanja kami. hehehe ...



~ lagi sekali nak masuk ... tak kira ... nak masuk gak .. hahaha ... ~




~ fakhrul dengan cikgu Kama .. ~



~ Cikgu Omar & Cikgu Zaim ~
- syok betul diorang story mory ... aku dengar je laaaaa ... suka dengar .. hahahaha ~

Hoho .. tak de gambar pengetua and Cik Ma sebab diorang duduk sebelah aku. Gambar-gambar ni pun aku curi-curi snap. keh3x.


Kereta Tak mau Hidup Plak ...

Hahahaha ... macam-macam bila pkai kereta lama kan. Banyak benda nak rosak ... banyak benda nak kena ganti. Kali ni ... bateri kereta plak kering air. hahhaha .. bukan kerja aku. Kerja kakak aku. keh3x. Walaupun kerja kakak aku buat air bateri sampai kering kontang .. tapi aku yang kena settle everything. huhuhu .. memang kerja aku lah tu ... kereta rosak ... usaha lah macam mana sampai elok.

Letih .... memang letih. Dari pagi sampai ke petang kerja kan kereta punya pasal. Ingat nak buat sendiri ... hmm ... tapi .. tak boleh jugak sebab bateri kereta memang dah rosak .. huhuhu. Even dah hantar charge .. tapi still tak masuk. Jadi terpaksalah tukar bateri lain. Tambah tukar belting yang dah koyak-koyak. hahahhaaaa ..



~ tengok tuh .. hilang dah bateri aku bawak lari ... kah3x ... ~

By da way ... ada untugnya pakai kereta lama ni even rosak-rosak. Penat ... pening kepala semua ada bila pakai kereta tua nih. Tapi, bagi aku yang baru-baru dengan kereta .. ye lah .. belum ada 5 tahun kowt pakai kereta ... pengalaman rosak ... berhenti tepi jalan tuh sebenarnya banyak betul gunanya. Sekurang-kurangnya aku tak lah di kategorikan sebagai perempuan yang cuma tahu bawak kereta je. Tapi tahu lah jugak sikit-sikit tentang kereta.





~ taraaaaaa ... kereta kesayangan !!! ... heee ... ~

Kalau setakat check air radiator, dalam tank lagi satu tu, check minyak enjin, air bateri ... kereta tak hidup sebab starter tak function, tak hidup sebab bateri wick, kereta tak ok sebab minyak enjin kering ... air dalam radiator kering .. pe jadi bila minyak enjin kering ... sebab lampu handbreak menyala all da time, lampu reverse still tak menyala even dah tukar mentol ... tu semua, aku dah faham. Ada pulak satu bengkel kereta nih .. memang dah rapat sangat. Dengan pak cik makanik tuh .. cik Kamal ... memang kamcing. Selalu gurau-gurau. Kalau kereta berhenti tepi jalan .. besanya memang aku terus call dia lah. Tu kalau stop kat parit raja lah. hahahaha .. nanti dia akan hantar Abg Din ( pekerja dia ). Dengan abang Din pun sporrrting gilee..banyak aku tanya tu ini dengan dia. Banyak jugaklah aku belajar dengan dia. hahahahaaa..





~ yang nih kereta ayah aku ... sejak ada kereta nih .. kereta yang putih tuh dah macam hak milik aku dah ... hahahahaha ... ~
- tapi kalau aku rasa nak bawak yang nih ... pun aku bawak je ... best kowt buat berlumba ... kah3x... mantap sikit sebab berat . Paling laju aku penah cecah meter 140 lebih sikit kat highway. hahahaha Dating pun selalu guna kereta nih .. hahahaa -


hahaaha .. even kereta aku nih kereta tua .. buruk lagi ... tapi memang saaaaaaaaaaaaayang giler dengan kereta nih. Dulu pernah terdengar-dengar ayah aku kata nak jual kereta tuh ... tukar kereta lain. Hohoho ... memang aku menangislah kan. Tak tahu lah nape hati aku touching sangat. hahahaha ... yelaaaa .. kereta nih banyak berjasa kot. Inilah kereta aku pergi dating ... boleh bawa buah sawit bertandan-tandan ... boleh bawak mesin basuh ... boleh bawak barang org pindah .. boleh bawak almari buku yang gile berat tuh masa family aku pindah dulu ... memang banyak berjasalah ini kereta. Jadi aku extra saaaaaaaaayang kat dia. hahahahahaa ..



~ nih enjin dia ... gile complicated ... tak ley nak faham .. tapi setakat tempat minyak enjin, tempat isi air, belting dengan bateri .. masih boleh tahu la yang mana ... hahahaha .. tapi bila rosak, maintenance dia harga berganda-ganda dari kereta lama aku tuh walaupun nih pun kereta lama gak ... huhuhu ~

Soo .. bagi perempuan-perempuan yang dah boleh drive tuh ... banyaklah belajar tentang maintenance kereta plak. Penting tuh. Tapi jangan marah ya perempuan ... sebab aku selalu mengutuk perempuan bawak kereta. huhuhu .. certain-certain perempuan lah. Ye lah ... kadang-kadang tuh drive punyalah lembap ... duduk tengah-tengah. Nak masuk simpang .. punya lah lembap .. sampai kereta belakang terpaksa berhenti... pastu bila jalan sempit sikit .. muka cam nak marah plak ... adoiiii .. kereta kancil je kot ... kereta Honda Accord yang baru tuh lalu relaks je .. erkkkk ...!!!! Aku bukan nak belagak tauu .. tapi .. tu ingatan kepada perempuan. Take da challenge. Ramai orang mengata perempuan itu ini ... so, jadi kan diri kita perempuan yang jauh dari semua tu. Bila atas jalan ... be confident. Orang boleh nampak kita confident ke tak. Jadi lah perempuan yang energetic .. bukan yang tu tak tau .. ni tak tahu .. bila tak tahuuu .. perlu belajar. Perlu cepat ambik tahu. Jom sama-sama kita yang perempuan berubah!!

Oklah ...
Sampai sini je cerita ..
Waaa chaww
Wassalammm ... ;)


2 comments:

  1. aku search malay fan club then terjumpa blog ni,, weyyy aku pun kena tipu..dia amek RM10, ada ke mintak no bank aku sekali.. and cakap kalau ada RM 100, bagi je seratus dulu..siap guna nama anak bini dia lagi.. aku redha je tapi agak kecewa bila bangsa sendiri nak kita. kalau betul tolong melayu supposedly takkan amek duit an.. then siap ada resit tak tahan tu.. kau dapat resit dia????

    ReplyDelete