Wednesday, June 1, 2011

~ tolonglah ingat dosa ... jangan ingat sukaa jerr ..~

Assalamualaikum ...
hmm ... mud kurang ting tong hari nih ...
apa khabar kah wahai yang membaca ..???
kalau tak sihat .. makan ubat or pergi jumpa doktor ya sayang ....

By da way ... hari ni aku nak ajak kita muhasabah diri kita. Bukan untuk orang lain je ... tapi utk aku jugak. Kita recall semula life kita before nih. Berapa banyak dalam hidup kita ... yang kita dah tahu benda tu dosa ... benda tu salah ... tapi kita buattttttttttt jugak berkali-kali. Berkali-kali derrr .... setiap kali buat, cakap ... bertekad tak mau buat lagi. Tapi buatttt lagi. Bukan tak tahu benda tu dosa kecik ke dosa bessssssarrrr punya ... tapi buattttt jugak. Kenapa ek jadi macam tu???? Ada siapa-siapa sudi nak menjawabkan tak. At least, sharing-sharinglah ... mungkin ada jugak pembaca yang nak tahu kan ...??? Mana lah tahu ... hehehhee. Sharing is caring ... caring is loving ...hahahaaha



Hmm ... kadang-kadang kita terlupa kalau bnda yang dosa tu ... dosa. Ye lah ... dah dosa tu tak nampak. Memanglah lupa. Cuba kan ... bila buat salah pastu kena hukum. Kena campak gaung ke ... kena selam dalam laut 3 hari 3 malam ke ... terjun lombong ke ... kan beringat kan ...? Tak lah lepas tu keja ulangggggggg je kesalahan yang sama.

Adakah pencegahan untuk dosa-dosa ni adalah hak individu? Hmm ... bukankah setiap umat Islam wajib memelihara agama Islam? Orang selalu kata ... jangan menyibuk hal orang. Tapi kan ... kalau lah ada yang tegur aku time aku memang sedang buat salah .. tak kira dia tengking or dia cakap secara hikmah ... aku rasa mesti aku akan jadi malu nak mati ... pastu tak ulang lagi benda salah tu. Walaupun malu ... tapi nampak tak benda tu beri impak yang sangat baik untuk seseorang.

p/s : bagi mereka yang kenal aku ... silalah marah aku tak kira dalam apa cara sekali pun kalau korang nampak aku buat salah. Salah pe ..? Tak kisahlah salah pe .. yang penting salah. Takkan yang salah dgn betul pun tak dapat beza. Kalau tak dapat beza, parah lah tuh.




Actually ... masyarakat perlu di didik dengan apa itu dosa .. apa itu pahala. Adoiii .. bukan yang macam budak sekolah tadika tu. Kalau macam tu .. tak yah story mory kat sini. Tapi ... masyarakat perlu dididik bagi membentuk satu kesatuan masyarakat yang sentiasa caring antara satu sama lain.

Adoiiiyaiii ... caring bukan sibuk tolong menolong time kenduri kahwin je ... caring bukan je ... sibuk tolong pegang kunci bila jiran tak ada kat rumah ... tapi caring jugaklah untuk saham ke akhirat. Ni masyarakat sekarang ... sibuk 1 Malaysia ... ye 1 Malaysia ... bagus tu bagus ... 1 Islamic mana? Tengok anak dara pakai baju timbul sana sini .. bukan nak tegur .. makin tengok lama-lama adalah. Itu 1 Islamic..? Tak ada ... Tengok couple peluk sana-sini ... makin kita buat pulak ... itu 1 Islamic ..? Tak jugak. Tapi payah gak nak tegur ... dah mak bapak dia suka ... kita tegur kan kena kejar dgn batang penyapu. Tapi yang aku rasa tak ley blah kan ... ada ke bila tegur ... jangan pakai macam tu macam ni ... nampk tu .. nmpak ni ... diorang kata ... yang tengok sape suruh ... ingat orang semua ni butaa ke hape. erkkk !!!!!!



~ Ya Allah .. ampunkan aku di setiap dosa besar dan juga dosa kecil yang telah aku lakukan dalam keadaan aku sengaja apa lagi yang tidak aku sengajakan ... ~


Aku memang pandai bercakap. Tapi .. nak buat ... memang payah. Aku tanyalah ... berani ke nak tegur orang buat dosa depan mata ...? Sape berani ... memang aku tabik spring 1000 kali. Sumpah. Memang iman dia kuat gile. Tapi sebenarnya ... siapa lagi afdhal nak buat pencegahan tu semua?????

Ya ... pemimpin 1 Malaysia. Opsss ... salah. Bukan 1 Malaysia je ... nak jugak pemimpin yang 1 Islamic.... pemimpin yang akan mendidik masyarakat yang dapat mengamalkan surah Al-Asr. Berpesan-pesan dengan kebaikan. Berpesan-pesan dengan kebaikan bukan utk orang Islam je der ... untuk bukan Islam pun kena berpesan-pesan dengan kebaikan. kan, kan ....????



Tuan Guru Hj.Nik Abd Aziz bin Nik Mat
Menteri Besar Negeri Kelantan
~ sesungguhnya aku menjunjung kepimpinan ulama' ~

Islam is our mission and vission ..today and forever

Aku bukan nak cakap orang. Cakap pasal diri sendiri sebenarnya. Aku pun bukanlah betul sangat. Selalu je menyesal dengan beberapa tindakan yang menjahanamkan diri sendiri. Susah gila nak berubah sendiri. Susah sangat bila tak ada supporter. Setan lagi banyak kar sekeliling kita yang push kita buat tu buat ni. Kadang-kadang kita tak nak ... tapi buat jugak... dah menyesal ... buat lagi. Sebab tu .. kalau kita rasa kita mampu survive sendiri ... kita memang silap besar. Kita perlu kan someone untuk support kita untuk sedar .. untuk jalan di atas jalan redha Allah .. bukan supporter untuk berjalan di atas redha Syaitan. Macam hawauuuu !!

Huhu .. tak tahu lah orang boley faham ke tak main purpose entry nih. Tak faham tak pe. Buat-buat faham sudaaa ...

p/s : untuk bf tersayang ... silalah berusaha untuk menjadi suami yang dapat memimpin saya ke jalan yang Allah redha ya .. sebab kalau tidak ... saya bakal mencari suami yang lain. Huwaaaaahahahahahahaa ... sengal!!! Tak lah .. I yakin ... You terbaikkk. hehehe ..




~ yunk You bertukar jadi dia .. sumpah I tak curang ... kah4x. gurau jerk..~
apa aku bengong sangat arini wehhhh ... hahaha



Okehlaaaa ...
selesai mengaruttt sudaaaa
Wassalammm ...


No comments:

Post a Comment