Saturday, November 21, 2009

Ketika Cinta Bertasbih Episod 2

Yeah!!! akhirnya habis dah aku baca. Dekat movie , Ketika Cinta Bertasbih rasanya cuma sampai episod 1 je. Dan episod 2 ... cerita yang sangat penuh dengan kebetulan ... dan amat mengajar pembaca bahawa perancangan Allah itu terlalu rapi. Sehingga apa di genggaman manusia jua boleh terlepas lantas dengan penuh penyesalan kehilangan permata yang amat berharga.

Apa yang menariknya lagi , kehidupan manusia itu bukan bergantung pada kelulusan akedemik yang diperoleh. Kejayaan seseorang dalam kehidupannya adalah sejauh mana dia mengenal kekuatan dan kelemahan dirinya lantas tidak pernah mahu berkenalan dengan erti kata putus asa. Namun , dalam mengejar kejayaan kehidupan duniawi....bagaimana pula pertimbangan untuk akhirat...?? Bagaimana pula tanggungjawab bersama masyarakat..??? Bagaimana pula tanggungjawab sebagai khalifah Allah untuk memastikan agar Islam tersebar diseantero dunia...ke seluruh pelusuk alam ....??? Pernahkah kita berfikir ?

Tugas menyebarkan Islam bukan hanya kepada mereka yang mengaji pengajian Islam saja. Bukan mereka yang balik dengan kelulusan Al-Azhar...bukan saja mereka. Tapi merupakan amanah Allah kepada kita yang bergelar Muslim. Jangan pernah lupa bahawa semua itu akan dipersoalkan oleh Allah diakhirat kelak. Lalu...jika tidak ada saham kita dalam urusan dakwah itu , apakah jawapan kita di akhirat kelak ???

Sesuatu kisah sama ada novel atau movie itu di publishkan mengandungi pengajaran - pengajaran tersendiri bergantung kepada yang menilainya. Adakah kita menonton movie sekadar saja-saja? Atau pun...memikirkan hikmah di sebalik kisah ? Jika jawapannya saja - saja...maka rugilah setiap manusia yang berfikiran begitu. Maka , akan sia - sialah kisah hidup mereka di atas muka bumi ini.

Apa yang ingin aku pesan buat diri aku sendiri dan pembaca ..... selama hidup kita , kita terlalu dibelenggu dengan lautan dan gunungan dosa. Mungkin berhenti mungkin juga masih tidak henti. Tetapi , adakah itu sebagai batu penghalang untuk kita menunaikan tanggungjawab terhadap Allah ??? Pikullah tanggungjawab itu sebaiknya....dan baiki diri kita. Sebaik saja kita bersedia untuk menjadi Muslim...mengangkat Islam sebagai agama anutan kita....maka kita tidak boleh tidak perlu sudah bersedia memikul tanggungjawab dan amanah itu.

Sama juga jika kita katakan kita sudah bersedia untuk bernikah...maka pasangan perlu sudah bersedia dengan semua tanggungjawab dan amanah di bahu mereka. Maka , sama - samalah kita berfikir dan muhasabah diri kita untuk kehidupan dunia dan akhirat yang abadi..;)

Wassalam.

1 comment: