Friday, April 22, 2011

~ cinta hati ku vs cinta hati family ... ~



Assalamualaikum ..


Yuhuuu .. datang semula untuk mengupdate blog ini. Lama tak dah tak update ek ..?? Tak lama sangat kot. 22 April 2011. Kira tarikh yang bersejarah dalam hidup aku sebab akan menghabiskan latihan mengajar pada hari ini. hehehehe ... so far ... tak mau story pasal latihan mengajar. Mau story pasal cintan cintun. Ceit ... nak berjiwang lagi nmpaknnya aku ini. hahaha ...

hahaha .. cinta hati ku. Hmm ... siapa yang baca ni yang dah ada cinta hati dia sendiri ..?? bf laaa ... tunang ke ... suami ke ...isteri ke ... girlfren ke ... n siapa2 la kan. Kita tanya dalam hati kita ... kita dah tanya parents kita ke belum nak ada hubungan istimewa dengan org yang kita sayang tu ? Haaa ... kalau belum, cepat - cepat bagitau. Takut nnt ... dah couple lama - lama ... bercinta macm nak gila ... at last mak ayah kita kata ....' kami reject!' yes ..!! time tu adalah time paling tepat untuk jadi anak derhaka. hahahaha .. tepat la kowt. ada point nak tempah jadi anak derhaka.





tu yang lari nikah kat siam laaaa ... nikah tapi di buang family lah ... astaghfirullahalazimmm. Jangan sampai jadi macam tu pada kita. Tahu tak .. perkahwinan tanpa redha mak ayah ... tak de berkat. Pernah tak dengar hadis kata ....' redha Allah itu datang selepas redha mak ayah ...' . Tapi kena jaga jugak. Bagi mak ayah yang betul fikirannya. Tapi kalau yang tah hape-hape ... tak ley lah kan. Tapi itu pun ... tak boleh menentang secara keras. Tetap tak boley buat mak ayah kita smpai terus-terus tak redha pada kita. Kalau macam tu ... bersabarlah. Cuba sedarkan mak ayah kita.

Tapi macam mana kalau mak ayah kita dah betul ni .... tapi kita berkeras dengan kata kita. Kata kita yang tak ada sandaran yang tepat tapi hati berpandukan hati tanpa pemikiran akal yang cukup waras. Berbalik kepada cinta hati ku vs cinta hati family. Kita lihat keliling kita .... berapa ramai pasangan yang nikah tanpa restu mak ayah ... hidup dia aman bahagia ...? Artis Malaysia ... yang nikah tanpa restu mak ayah ... lari ke siam. Balik tak sampai setahun ... dah pecah belah. Ingatla wahai yang bercinta ... hati kita kabur .. bila mana sudah dinodai dengan cinta pada manusia berbeza speseis. Jadi ... kita amat perlukan orang lain ... org yang kita percaya ... org yang takkan mengkhianati kita ... utk melihat bagi pihak kita. Kerana mereka memandang dengan ikhlas .. mereka memandang dengan hati ... bukan ada sisipan nafsu di lipatan hati mereka. Sangat berbeza dengan kita. Di mana segenap hati kita sudah di nodai nafsu dan bisikan syaitan.




mungkin tak ibu yang selama ini menjaga kita penuh ikhlas ...
rela hati melihat anak yang amat di kasihi menangis ..???

maka setiap apa tindakannya pada kita ..
pasti tersirat 10000001 kebaikan buat kita
bukan buat dia ...

p/s : biar kita menangis hari ini, bukan menangis nanti ..



Jadi ... macam mana nak selesaikan pertelingkahan yang begini ...?? Bagi aku ... berterus terang dengan family itu adalah jalan terbaik. Bila someone propose utk berkawan dengan kita .. atau pun kita nak brkawan dengan org ... tanyalah family kita. Tanya lah mak ayah kita. Mungkin segelintir kata ... tak sesuai ... nak buat pilihan sendiri. Tapi ... tu je cara nak elakkan masalah jadi rumit. Kalau dari mula2 kita story mory dengan parents kita ... kalau memang mak ayah kita kata tak ok ... dngn alasan2 yang kukuh bersangkutn dngn agama ... akhlak ... attitude n somethng like that ... kita wajib tuk terima. Tapi kalau alasan mak ayah kita tuh ... tak hensem ... tak kaya ... tak dekat ... n masalh duniawi semata-mata .. boley di bincangkan lagi. Boley pujuk ... boley berdoa minta Allah lembutkan hati parents kita kan .. hehe. Sebab ... klau dah lama bercinta ... dah macm-macm berkorban ... mcm-macm berhabis ... sakit sangat bila nak putus tuh. Dah sayang ... dah mcm-mcm lah senang kata ... memg sakit nak putuskan.




jangan pernah fikir cinta kita ikhlas .. cinta kita suci ..
sebenarnya cinta kita mungkin lebih banyak syaitan n noda
berbanding
ikhlas dan suci itu .. lets think ..;)


Lagi bila mak ayah kita kata ... mereka buat solat hajat ... hati mereka masih tidk boley terima dengan pilihan kita tu ... maknanya insyaAllah .. benarlah pilihan kita itu bukan yang terbaik buat kita. Ada kemungkinan tidak membawa kita kepada jalan bahagia dunia akhirat. Berdoalah setiap solat ... agar di beri kekuatan utk menerima dugaan tersebut ... mohon minta di bukakan hati untuk org yang baik ... mohon di jauhkan hati pasangn kita yang ok itu pada kita. InsyaAllah ... Allah dengar rintihan kita. Kadang kala Allah bagi sakit ... Allah bagi air mata sebelum Dia bagi bahagia ... sebelum dia bagi kita tawa. Percayalah Allah itu sentiasa menjaga kita.

So far ... bagaimana dengan pasangan yang terpaksa kita tinggalkan atas kata keluarga itu ..? Betul ... mempermainkan perasaan orang tu sangat tidak seharusnya. ( tu adalah akibat sebab tidak jujur tadi ) Tapi .. jelaskan lah pada dia itu kehendak family. Biar apa saja tanggapan dia pada kita ... tuduhan dia pada kita ... jangan lemah. Bila mana lemah ... syaitan sedang bersorak sorai. Jika pasangn kita itu benar sebelum ini ikhlas dengan kita ... dia akan terima bila itu keputusan keluarga. Dia tidak akan sesekali menghasut kita untuk menentang keluarga kita. Apa lagi mempertahankn hubungn itu sedangkan memg sudah jelas keluarga kita tidak akan pernah restu hubungn itu dengan alasan yang sangt kukuh. Biarkan saja itu asalkan kita sudh memberi kata putus dan keputusan muktamad. Selepas itu .. dont ever contact. Bersihkan hati kita tanpa dia. Sebab ... bila contact lagi .. atau jumpa lagi ... pelbagai bnda buruk mungkin akan berlaku.



cinta itu cukup indah apabila ia lahir dari cinta hati kita .. dan cinta hati family ..
hadiahkan lah cinta kita buat si dia yang selayaknya

jangan pernah sia-siakan pengorbanan ibu bapa menjadikan kita insan cukup baik ..

Jadi ... cinta hati ku vs cinta hati family. Satu kesilapan yang mungkin berlaku adalah ... pura-pura mencintai lelaki pilihan keluarga itu. Itu adalah tindakan yang sangt tidak tepat. Jika pilihan keluarga itu memang tidak sekata dengan hati kita ... maka tidaklah perlu di terima. Family hanya memberikan pilihan. Memberi ruang kepada kita untuk mengenal. Tapi ... klau family memaksa ...tp kita tak boleh ... tetap dngn pendirian untuk katakan tidak. Sebab akhirnya ia akan makan diri sendiri.


Wohoho ... sekian saja tazkirah jumaat ..( ikut suka aku je nk kata tazkirah ) hahahaa ..

okeh la .. da panjng berjela - jela nih ..

Chaww .. wassalam ..


No comments:

Post a Comment