Tuesday, April 12, 2011

~ My Name Is Nazura ..~

Assalamualaikum ...

Huuuuu .. hari nih tiba-tiba rasa mau bercakap tentang diri sendiri. Nak mengkomen ... memuji ( nada penuh riak dan bangga diri ) .... mengkomdem atau pun mengkritik diri sendiri. Dari bercakap tentang orang lain lebih baik cakap tentang diri sendiri. Muhasabah diri sendiri tuh lebih baik mungkin.





Rasanya ramai je kan yang da guna application nih. Yup, dari fb la kan. Kata orang jangan percaya sangat. Tak wajib betul, harus salah ( kata Dr.H.M Tuah ). Dari zaman dulu-dulu aku memang suka dengan benda-benda macam nih. Tawuuu kenapa ...? Sebab dari situ kita akan kenal diri kita. Orang selalu kata kita tak nampak diri kita. Orang di sekeliling kita lebih nampak siapa kita. Betul, kan ..??

Tapi, sebanyak mana orang disekeliling kita mahu jujur dengan kita ...??? Sebanyak mana orang di sekeliling kita boleh melihat baik dan buruk kita ...??? Biasa nampak baik je ... tp bila dah ternampak buruk ... hilang semua baik kita. Penah jumpa tak orang macam tu ...? Banyak kali, kan ...??? hahahaha.

So far ... kita kenal ke diri kita sebenarnya ...? Bagi aku ... kebanyakan application aku buat ... contoh cam sifat dari tarikh lahir ... personaliti libra .... or sifat dari nama ... almost tepat kowt. Tapi ... ramai je yang aku tengok cam tak tepat contohnya macm ..... hahahahaha ... bf aku. Ye lah .. macam aku kata tadi ... Tak wajib betul harus salah, kan ...?? Tu apa yang aku nampak pada dia selama aku kenal dia la kan. Yang aku tak nampak tu ...aku tak tawuuu la. hohoho.

Bagi aku ... sikap aku yang sangat berterus terang n suka mengkritik itu memang tepat. ( yang lain tuh tak mau komen sebb +ve n aku tak nampak tak ley rasa ). Siapa yang memang kenal aku ... memang akan tahu betapa aku sangat berterus terang. Sama ada benda tuh melibatkan aku yang salah .. lalu aku minta maaf. Atau aku sakit hati ... atau aku marah ... atau aku kecik ati ... atau aku bengang ... memang aku tak simpan lama. Buat tambah sakit ati. Bila aku buat benda salah ... kebanyakannnya memang aku terus terang sebab aku akan rasa bersalah dengan some one yang aku buat salah tu. Nampak macam orait je kan ....? Tapi tahu tak sebenarnya keterlaluan keberterus terangan ( tah mana perkataan aku buat sendiri ) kadang kala boleh memakan diri. Sebabnya ... kadang kala ada certain things yang kita kena simpan sebagai hak peribadi. Contohnya .. sebagai seorang guru ... benda-benda yang peribadi jangan terlalu terbuka sangat dengan student. Bersangkut paut dengan personal life macam bf .. ex-bf ... life yang dulu-dulu ... sbb itu secara tidak langsung boleh memberi perspektif positif atau negatif pada student. Mana tawuu ...??? Tawuu la. Nazura nih dah kena. Ambik kau. Lembap sangat ... org nasihat tak reti-reti. Baik hati n jujur sangat, kan ...??? Kisah apa ..?? Lain kali cerita. So ... jangan terlalu nak terus terangnya semua. Aku pun sedang belajar nih. Tapi jangan jadi penipu plak .... huhu. Aku pun pernah menipu .... alhamdulillah ... memang sangt berjaya. Tak ada org detect pun aku menipu. Memang ada ciri-ciri penipu yang bijaksana. hahahahaha




wajah demam nak ke sekolah .. huuu


Then ... suka mengkritik. Ini memang sikap yang sangat cuba aku kurangkan. Tapi kalau nak teruskan ... may be aku boley jadi pengkritik AF gantikan Ogy. Huwahahahahaha ... Orang yang rapat dengan aku takkan pernah lari dari sebut aku memang suka mengkritik. Kadang-kadang positif ... tapi kebanyakannya -ve bagi yang memang bidang aku lah. Ada lah tak kena itu ini. Cumanya ... aku tak cerewet. Contohnya bila buat kerja ... mcm kerja group .. mungkin banyak yang aku kritik ( mungkin kdg2 dalam hati ) tapi asalkan kerja itu boleh diterima sebagai hasil kerja ... it's ok. that's not da problem. Bagus ke kerja mengkritik nih ..? Sometime bagus .. tapi mungkin kdg2 jadi tak bagus. Sebab kalau dah terlalu banyak mengkritik ... kita akan lupa dengan diri kita. Ye lah .. sibuk nampak hasil kerja orang lain ... tak betul itu ini ... lupa kerja sendiri. Bagus sangat ke ...?? Hohoho .... macm entry aku before before nih .. mungkin aku mengkritik sesiapa yang aku terlihat ... tapi, dalam masa yang sama aku juga sedang melihat diri sendiri. Aku buat ke ...??? Ish .... mungkin boley jadi bahan fikir mereka yang membaca. Kita buat ke ....???? Atau kalau memnag kita buat ... harus berubah ke ..? Nak kena berubah ke ..? Macam mana nak berubah ...?

Sedar tak sedar .. perasan tak perasan .. sebenarnya banyak juga entry aku yang sering bercakap tentang diri sendiri. Pengalaman diri sendiri. Sebab tuh ... permulaan satu langkah untuk ke hadapan adalah kenal diri kita dulu. Aku kenal ke diri aku ...? Kenal siapa kita ...??? Jawab sendiri okeh ...;)

Hahahaha ... banyak betul berkhutbah time subuh nih ek ..? Hehe ... cukup kowt. Lagi panjang kan nanti ada orang kata aku nak buat buku plak ( sindiran berbisa dari ....... ). Atau ada orang tu kata ... taip blog macam buat esei. Tak kuasa nak baca ...( huhu .. fine awak tak yah baca pun en ..... sy syok sendiri jerk ).

okeh ... okeh ... wa chaw dulu derrr ...

wassalamm ... ;) peace!!!

No comments:

Post a Comment