Sunday, April 10, 2011

~ kisah kena observe ...kuang3x ~



Assalamualaikum ...

Waaaaa .. hehe .. rajin sungguh nazura mengupdate blognya setiap hari kan. hmmm .. sebb memang dah lama nak masuk kan entry nih tapi postpone dulu. hehehe

Okeh .. mau cerita tentang masa kena observe hari tuh. Waaa .. kena observe pun mau story gak ke..??? haruslah der ... satu peristiwa yang bermakna kowt dalam hidup sebagai seorang guru pelatih... weeee.. hehe. Bila kata nak kena observe .. mesti ramai yang tak tidur malam .. siapkan file portfolio .. n bla bla .. alhamdulillah .. tu tak terjadi pada aku. Sebab aku sentiasa kemas kini file aku setiap kali ada dokumen yang perlu dimasukkan dan berlaku suatu peristiwa di sekolah. So far .. aku relaks di situ. heeee ...




~ portfolio n buku RPH ~ tapi file portfolio lagi satu tertinggal kat sekolah. tak ley nak snap pic dia. yang kat sekolah tu ... bessssssssarrrr punya. penat nak bawa ari2 ... hahahaha



Tarikh 8 April 2011 hari Rabu.

Perasaan hati malam sebelum tuh memang macam dapat agak pensyarah nak datang. Aku dengan perasaan yang sungguh teramat malas baru bangun tidur pkul 2.00 pagi.. siapkan lah Rancangan Pengajaran Harian ( RPH ) untuk esok. Tapi masa tengah buat tuh tiba-tiba plak rasa cam seronok sebab masuk tajuk baru kowt. Hahahhaa ... aku pun masukkan je la apa yang ada. Pastu boley plak semangat gile buat slide power point. Tawuu kenapa seronok ..??? hahahaha .. seronok sebab aku pun baru belajar bnda2 tuh semua. Sambil buat slide tuh .. tengok note ... hati berkata ....' owhhh .. begitu kah ?? baru aku tahu selama guna peti sejuk ...' bila tengok litar peti sejuk ....' laaa ... cam ni je ke kendalian dia. senang je rupanya ... hahahahahaa ...' oleh kerana aku tidur pukul 9.00 malam bangun semula pkul 2.00 pagi ... jadi, aku teruslah berjaga sampai kul 4.30 dan bangun semula pkul 5.30 pagi. ehhehe ..




boley nampak tak ...??? hahahaa ... penuh pulak buat RPH malam tuh .. heehe


Dekat sekolah ... jumpa guru pembimbing cakap nak masuk tajuk baru then cikgu tuh kata .. okey je kalau diorang semua dah boley baca meter. Waaa .. tepat kerja aku. Tidak ada sebarang perselisihan dengan guru pembimbing. Aku pun bagi RPH aku kat guru pembimbing untuk dia semak. Memang tuh la rutin harian. Minta dia check buku RPH ~ ngeeee ..~

Hati aku memang dah kuat sangat pensyarah nak datang. Tiba-tiba lepas rehat ... dah nak masuk kelas .. tengah sediakan peralatan untuk mengajar ... got a call ....' naz, puan yusmawati nak jumpa kat kantin ...' waaa... tepat jangkaan aku. Tapi biasanya ..pensyarah cuma nak datang tanya2 n observe hari lain. Bila datang .. rupanya dia memang nak observe time tuh jugak. Yessss !!!! aku memang dah tak sabar. Sebab letih menunggu. hahhaa ... tapi Puan Yusmawati datang dengan Puan Azmanirah. So ... bila devide .. Puan Azmanirah akan observe aku.

Aku pun terus je masuk ke kelas. Sebelum sampai bengkel tuh .. terserempak dengan student aku yang paaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaling 'comel' kenakalannya. Aku cakap ...' weh Zharif, hari ni ko buat perangai baik sikit ea. Pensyarah aku datang laaaa ...' hahahha ... Dia kata ...' okeh cikgu, beres!' hahahahaha




yang depan sekali tu ...zhariff .. gambar masa diorg buat ujian
budk paling nakal tak terkata
tapi antara yang paling rapat dengan aku ... hahahahaha


Bila student semua dah masuk kelas, pensyarah tak masuk lagi. Tak ingat mana satu yang tanya ...' cikgu, hari ni kitorang buat ujian kat dalam ea cikgu ..???? ' aku dengan sangat slumber berkata ....' bukan korang yang ujian ... nih, aku ni kejap lagi kena ujian ...' diorang gelakkan aku bukan main. Pastu sorang kata ...' tak pe cikgu. kitorang hari ni jadi baik. Jangan risau ...' hahahahaha .... memang aku sayang lebih la kat korang semua. Tak payah aku suruh lagi rasuah ... memang dengan rela hati.

Bila pensyarah masuk n bla ... bla ... aku pun mengajar macam biasa. Tiba-tiba student aku, Mizuan bangun. ' cikgu nak minum air sekejap cikgu ...' aku pandang dia...' haiiila Mizuan. time ni lah ko nak minum yer ... dari tadi tak pulak ko nak minum. Jap lagi lah. Tunggu habis ni sikit ...' perghhhh ... memang slumber la kan pensyarah kat belakang aku guna ' kau aku ' dengan student. hahahahhaha




haaa .. yang ini mizuan. macam diam ... tapi nakal sangat tapi nakal dia tuh buat org ketawa .. tak jadi nak marah ... siksa .. siksa .. heee


Bila pandang group yang sebelah plak ...' Rizal, Fadli, Faris, Hazmie ... bangun!!! ' tido sudaaaa budak2 tuh. Bangun terus diorang.
aku tanya : ' .... sampai mana dah ko mimpi Faris ??' huhuhu ...
Faris jawab : ....' sampai KL cikgu ...'
aku : ' banyaklah ko. keluar. pergi basuh muka. Hazmie .. fadli .. out. Pergi basuh muka sana ...'

mula tuh diorang tak mau keluar. tapi aku kata :
' pergi basuh muka sayang ... sekejap lagi mesti tidur lagi. Cepat, cepat ...' dan diorang pun bangun n keluar.

Hahahhaa .. semua adegan tuh berlaku dalam keadaan pensyarah ada kat belakang. Memang berani mati la ko nazura. hahaha ..Pensyarah observe sampai abis teori sikit tu je ... masa amali dia dah berpindah ke kelas kawan aku. hahahahaha ...

Bila pensyarah pergi je .. masing-masing datang kat aku.
student : cam ne cikgu ... lulus bersyarat.
aku : banyak la ko... mana aku tawuu. lecturer tak de bagi pape pun
student : dia buat pe cikgu ...?
aku : adoiii ko ni. dia tengk aku mengajar korang la.

Lepas tuh aku terus suruh diorang buat amali. Suruh lukis litar kat peti sejuk 1 pintu.

zharif : cikgu...cikgu ada pensel tak cikgu. Saya tak bawk pensel la cikgu
aku : haiii zharif. ko pegi sekolah ke .... jalan kat bpmalll..??
dengan muka kesian + comel dia tersengeh2 kat aku. Rasa nak cubit je perangai cam tuh. Aku pun bagi pensel aku kat dia..

Macam-macam budk budk tuh. Nak bermanja2 konon. Kurang kasih sayang betul. Nasibla cikgu ni murah kasih sayang. hahahahhaha ..

Tiba-tiba datang plak ketua kelas bukak file portfolio aku. Gaya bukan main. Macam nak observe aku la plak.

aku : haiii fadhli ... awak nak observe saya ke ...??? tersengeh-sengeh dia pandang aku.
fadhli : ish cikgu .. cikgu buat semua ni cikgu. banyaknyeeeee ...
aku : tawuuu pun. rajin tak ..?? rajin kan ? hahahahahaha
fadhli : cikgu, cikgu ... pinjam jap ea. nak tengok ..
aku : suka ati kau lah. yang penting kerja ko dah siap.
fadhli : beres!


Macam tu la kerenah student aku time pensyarah datang observe. Aku pun memang tak ada minta diorang pura-pura baik semua tuh. Biar suasana kelas nampak asli. Lagi pun, aku tak kisah sangat macam mana penilaian penilai. By da way ... i have my own way. Mereka adalah student aku. Dan biar org lain nampak bagaimana aku dengan student aku .. Markah ....?????

Hm ... markah Puan Azmanirah tak bagi kami tengok pun. Aku pun tak berapa nak kisah sangat. Cuma dia kata P&P ok tapi agak membuhsankan n bg kelas lebih aktif. Teori kot. Ko nak bagi aktif macam mana lagi kelas tuh. Dah tengah hari lepas rehat. Mmang mengantuk. Jangan kata student. Aku nih pun mengantuk. Pastu aku kurang prihatin sebab ada student tertidur. Hmm .. lantaklah. So far ... dia kata ok. Boley jadi cikgu. hahahahaha ..




waaa ... ley nampak tak komen dia ...??? hahahaha .. tuh komen kat RPH jerk. tak tawuu la pe dia komen kat kertas penilaian tuh .. hahahahaha


Jadi ... overall ok je. hehehehehe ...
Dan harap ... Puan Azmanirah tak ada lah bagi teruk sangat. Area 3 - 4 tuh masih ok jerk .. hehehe

ok lah ... tu je kisah observe yang baru saja berlalu ..


Wassalamm ...




No comments:

Post a Comment