Thursday, May 19, 2011

~ this is not about the moneyyyyyy ...! ~

Assalamualaikumm ...
haiiiiii bebeh ... what's upp ...??!! hee

Masih di dalam mud bercuti ... dan tidak mahu bekerja. Waaa ... tah hape-hape la aku nih. Time ni la nak cari duit ... kumpul duit ... dari duduk diam je kat umah, kan ...??? hohoho ...



~ my rumah ... kecik je ... tak lawa pun mcm umah org lain ... tapi nice di hati kowt ... ~

Orang pun da bising je kat aku sebab tak mau kerja. Kerja .... dapat duit. Tu memang ada dalam otak almost semua orang. Buy da way ... bukan tak mau kerja or cari kerja ... aku da cari kowt. Dah org tak mau ambik aku kerja ... cam mana kan .. kan , kan ....???? hahahaha .. So, kerja aku sekarang adalah sebagai guru tusyen bahasa melayu budak darjah 3, 4 dan 5. Okey kot tuh ... satu jam RM 10. Sebulan dalam RM 100 ... cukup la untuk aku sorang. Bukan pergi mana pun kan ...???? Buat kerja kat umah ... jadi bibik terhormat .... dapat gak duit dari parents aku. huwaaaa hahahahahaa ... ( bertuah punya budak !!! )




~ ala-ala ... cikgu tusyen macam budk sek menengah ... erkkkk ... perasan muda kowt ~
p/s : dari elektrik pegi air cond ... dari air cond pegi bahasa melayu ... gaul sebati otak aku ...
haahahaaaa ...

Kalau nak kerja yang gaji lagi okeh ... ada je. Kedai fotostastat .. kerja sampai pukul 7. Kerja kat kedai topup .. sampai pukul 10 malam. Kerja dekat kedai celcom broadband .. sampai pukul 7 malam. Kerja dekat Guardian sampai pukul 11 malam. Kerja dekat kedai kain ... sampai 10 malam. Kerja dekat kilang Malinja Kebab .... bila buat OT .. sampai pukul 12 malam ... gaji memang tip top. Tapi .... hati aku tetap kata ... this is not about the money okeh ...

Bagi aku ... ini adalah waktu rehat buat aku. Ada macam-macam benda aku nak buat time ni. Time ni adalah waktu untuk aku buat sesuatu yang aku nak buat dah lama ... tapi aku tak boleh nak buat masa tengah busy belajar.

Benda pertama adalah ... menaip cerita yang tah hape-hape. Tak kisahlah nak di terbitkan sebagai novel atau pun tidak ... menaip cerita ... membuat satu novel atau cerpen itu adalah perkara wajib yang perlu aku buat. Almost 2, 3 tahun jugak aku tak sempat nak menaip cerita gara-gara menaip tesis yang comel itu. Hahaahaa ... taip tesis pun jadi buku gak ek ...??? hahahaa ... tapi tak kisahlah. Dan menaip cerita dan kisah-kisah rekaan aku ... maka aku akan banyak belajar suatu benda yang baru. Untuk buat satu kisah mana leh tibai hentam je kan ... kena ada fakta saintifik gak kan ...??? hahahahaa ... so .. that's something yang aku nak buat ... dan aku takkan mampu buat kalau aku bekerja siang sampai malam ... macam cari duit utk bela anak 10 orang. ( padahal anak 4 ekor je pun ...) hahaahahaha ...



~ ala-ala comeyyy anak aku tuh .. sj je nak interframe.. yang lain law profile la plak ~
p/s : nama dia lala ... ada 3 lagi anak-anak yang comey yang selalu teman aku kat umah ...
i stay up pun diorang teman ... setia betul anak-anak i ... heheheee
- okehla kot mak kucing ... dari mak ayam ... ahaksss ... hahahaa -


Benda kedua adalah .... aku sangat rindu untuk duduk dan baca buku-buku yang bukan bidang aku. Walaupun orang kata ... tah hape-hape lah ... tapi memang itu lah benda yang aku nak sangat buat ... tapi aku tak sempat buat sejak beberapa tahun ni. Sumpah memang tak sempat. Buku Alexander Adalah Zulkarnain yang bf aku bagi ms bfday aku tahun lepas pun ... baru habis latihan mengajar hari tu aku sempat baca. Dan ada satu lagi buku yang aku dah aim lepas ni ... iaitu Armegedon 2012. Ayah aku dah beli ... tapi tak nak bukak dulu. Nak surprise sikit. huwaaaahahahahaa ... !!!!!




~ letak lagi sekali la buku comeyy nih ... heee ... ~

Nak story sikit tentang Alexender Adalah Zulkarnain ... aku rasa buku ni memang seronok. Bagi mereka yang minat sejarah. Perkaitan dari pelbagai sumber hinggalah terdapatnya satu kesimpulan yang memungkinkan suatu perkara itu. Isu tentang siapa Socrates ... adakah boleh di simpulkan Socrates sebagai Luqman Al-Hakim seperti dalam Al-Quran. Kita yang blurr tak tahu apa-apa ... pasti spontan kata ...' erkkk ... logik ke..??? mengarutlah! ...' tapi bila baca buku ni ... tengok text-text dari pelbagai sumber ... kita boleh kata ... ' ada logiknya ...'
Soo ... banyaklah membaca dan kita dapat melihat dunia ini hingga ke akar umbinya. Banyak-banyak buku aku dah baca ... buku ni aku boleh sifatkan TERBAIKKK !!!

Untuk itu ... terima kasih kat bf aku sebab hadiahkan buku tuh kat aku .. walaupun aku yang mintak ( sebab dia tak reti pun nak bagi2 hadiah kat awek. kalau nak, mintak. kan aku mintak PSP padan muka ! hahahaha ) Tak kisahlah. Hentam sajaaaa ... Orang couple 2,3 hari .. dapat cincin ... aku couple dah dekat 4 tahun .... hareeemmm ... cincin RM 2 pun tak penah dapat. Cakap nak bagi gelang pun .... hmmmm .... tinggal kenangan je laaaa. Bunga ..? Apatah lagi ... Teddy Bear ...?? Tak yah mimpi laaa ... Tapi ... dengan hadiah buku ni ... aku rasa .. dah cukup untuk gantikan semua tu. Muahahahahahaa ... ni buat i sayang lebey kat u, derr ... hahaahaha



~ ape je la budak tuh buat dengan pokok tuuu ... ~

Dan seterusnya ... dengan tak kerja juga aku rasa ... banyak kot aku boleh buat untuk semua orang. Bila aku ada kat rumah ... semua kerja settle kecuali masak ( i tak confident nak masak tuk org la derr ... ). Cakap je apa .. insyaAllah beres ! Hantar kereta rosak ke bengkel ...?? Settle. Buat semua kerja rumah ...?? Selesai. Pergi pasar ...? Siap ... Pe lagi ...??? Then masuk bulan 7 nanti adik aku yang perempuan yang kononnya cute tu nak buat LI. Before tu banyak bnda dia kena buat. Nak minta tolong sape ...??? aku tahu ... jawapannya aku lah ... hahahahaa ... berbuat baiklah selagi boleh . Sebab kebaikan itu tidak lain hanya mnyenangkan ... bukan memberatkan. hahahaa ...



~ adus, budak yang selalu terasa dia cute ! huh ... ~

Soo ... sebenarnya, banyak benda dalam dunia ni yang tak boleh kita bandingkan dengan duit. Duit itu memang keperluan untuk hidup. Tapi perlu juga ingat ... sesetengah benda tak kan boleh kita dapat dengan duit. Bagi aku ... bukan aku tak perlukan duit. Buat masa ni ... aku perlukan duit ... tapi ia bukan perkara yang terlalu mendesak. Kalau aku tak rasa duit tu penting, aku takkan pernah fikir untuk kerja pun lepas ni. Cukuplah aku rasa cukup bagi aku rasa okey .... dengan banyak benda lain yang aku nak buat aku dapat buat. Jadi ... kedua-dua aku akan berpuas hati untuk aku sendiri. Bila mana tiba waktu untuk aku betul-betul di situasi aku perlu betul-betul mencari duit ... aku bukan manusia yang akan pernah main-main dengan apa yang aku buat. Itu janji aku pada diri aku sendiri.




~ ho yea ho yea ..!!! banyknye duit tapi bukan duit aku ... hahahahaa ~


Jadi ... bagi sesiapa yang kenal diri dia, dia akan bolehh buat keputusan terbaik untuk diri dia. Bukan aku anti orang cari duit. Bukannn .. cuma, bila memang kita mahu cari duit ... cari betul-betul. Buat sungguh-sungguh. Tak kisah sementara atau selamanya ... buatlah sungguh2. Cuma .. entry ini sekadar mahu membuka sedikit fikiran sesiapa yang terlalu memandang duit itu adalah segalanya. Sebab ... ada terlalu banyak perkara yang kita tak boleh dapat dengan duit.

okeh bebeh ...
Wa chawwww dulu der
Wassalam ...;)


2 comments: