Thursday, July 21, 2011

~ pjj dalam hubungan ... ~


Assalamualaikum ..
apa khabar yang sedang singgah di blog ini ..??

By da way .. malam-malam ni tak nak memberatkan otak dengan isu-isu yang heavy. Sesekali kena la release jap kan kepala otak kita nih. So .. malam ni aku cuma nak bercerita tentang apa yang aku terfikir. hehehee ..

PJJ ..??? Rasanya semua tahu apa kan PJJ tu. Biasanya di kaitkan dengan Pembelajaran Jarak Jauh. Tapi .. tak mau lah pakai istilah tu. Macam-macam boleh guna dengan singkatan PJJ tuh. hehehee ...

Bagi aku .. PJJ dalam hubungan tuh ... boleh pakai untuk Percintaan Jarak Jauh, Perjumpaan Jarak Jauh and bla bla. So .. that's PJJ dalam hubungan bagi hidup aku. hehehee

1. Percintaan Jarak Jauh

Hahahaa ... cakap pasal percintaan jarak jauh ni ... harus dan wajiblah bercerita tentang aku n my boyfren lah kan. Bila di kira-kira ... di kenang-kenang ... rupanya sejak bulan 12 tahun 2010 kami dah start separate. Sampailah pertengahan Julai ni ... baru 2 kali kami jumpa. Itu pun ... sebab kebetulan. Dia balik universiti sekejap .. jumpa lah sekejap. Then .. masa taklimat ... jumpa sekali .. then aku terpaksa ke Shah Alam. Bila aku balik ... dia dah balik daaaa ... hahaha.

Buat masa ni, kami memang tak ada masalah dengan jarak kami. Kebanyakan couple mungkin mereka akan mms, mesej sekerap yang mungkin ... 3G .. web cam ... call dan macam-mcamlah untuk eratkan hubungan tuh. Yup .. memang bagus. Cuma, kami tak mampu nak buat begitu. hahahahaaa ... Memandangkan my boyfren pun dah kerja sejak Jun hari tu .. masa yang kami ada memang sangat sikit. Masuk kerja pukul 10.30 pagi, balik kerja pukul 11. Biasanya kami hanya mesej bila dia habis kerja .. dan say gud nite. Kadang-kadang bila dia balik awal pun .. aku pulak ada tusyen sampai pukul 10.30 malam. So, masa yang kami ada sangat terbatas.

Masa mula-mula tuh ... memang sangat membosankan. Rasa mahu putus pun ada. Yelah .. sahari, tak sampai 1 jam berhubung. 3G apatah tah lagi. Memang tak ada. Web cam .. lagi lah. MMS pun .. cam dah bosan. Call pun ... seminggu sekai untung. hahahaa ... Pendek kata .. bosan segala lah waktu tu. Kalau lah masa ni, dia dah bertukar rupa menjadi Giant Malaysia pun aku rasa aku tak leh detect. Bulan 4 hari tu adalah kali terakhir aku jumpa dan tengok dia. hahahaha ..

Tapi, bila di fikirkan balik ...
takkan aku nak sia-siakan hubungan hanya sebab jarak kami. Buat masa ini aku masih percaya pada dia. Asalkan dia dan aku ikhlas dalam hubungan kami ni .. insyaAllah ... terhindar perasaan curiga melampau dalam hati kami. Cuma .. cara aku untuk melupakan dia sedikit dalam hidup aku hari-hari adalah dengan membusykan diri .. semaksimum mungkin. Hingga kadang-kadang aku tak terasa pun yang satu hari tu .. aku langsung tak reply mesej dia. Bukan nak buang dia jauh dari hati dan fikiran aku .. tapi, apabila terlalu banyak masa untuk berfikir tentang itu .. akan timbul 1001 curiga .. persoalan dan jawapan yang tidak-tidak. So .. jangan terlalu di layan perasaan rupa itu. Buang masa !! Banyak kerja lain boleh dibuat selain dari fikir cinta setiap masa. Bagi aku .. bosan !! Aku yakin ... bagi dia juga. Sebab dia pernah bagi tahu aku. Alhamdulillah ... kami sama tentang itu. Mungkin itu buat hubungan kami kurang masalah.
( hoho .. sila jangan riak ya Nazura ... )


2. Pertemuan Jarak Jauh


Ya .. harusnya masih tentang aku dan dia. Pertemuan Jarak Jauh ... kalau dah memang jauh, takkan ada yang dekat lah. Pertemuan jarak jauh ni berlaku bila kami 3G lah biasanya. Tu pun jarang sekali. Walaupun phone tu dekat je ... tapi ia tetap pertemuan yang jauh bila kita tak dapat rasa kehadiran dia di sisi kita. Tapi bersyukurlah kan ... at least ada juga pertemuan, kan ...??

Pertemuan seterusnya .. sama ada jarak jauh atau jarak dekat, tak pernah kami fikirkan. Kalau ada masa or rezeki .. jumpa lah. Tak mustahil juga anniversary kami pun .. takkan ada pertemuan. hahahahaa .. biasalah tu. Selama dekat pun .. bukan kami pernah sambut pun.
hahahaa ...

3. Pembelajaran Jarak Jauh

Okeh, yang ini memang selalu dengar lah kan. Aku pun .. insyaAllah .. akan usahakan untuk sambung pengajian aku dengan pembelajaran jarak jauh ni. Bila masanya tu ... Allah saja yang tahu kan. Yang penting bukan jangka masa terdekat ni. Sebab prinsip aku ... aku tak nak lagi pakai duit mak ayah aku. Aku dah janji ... untuk sambung master aku akan pakai duit aku sendiri. So .. insyaAllah .. ada rezeki aku .. aku akan sambung juga.

Tapi, itu dalam konteks pembelajaran akademik.
Dalam konsep pembelajaran kehidupan terutamanya dalam hubungan kami... jarak jauh antara aku dan dia sangat mengajar aku tentang sabar. Bukan aku je .. aku yakin dia pun. Aku tak nafikan .. kadang-kadang ada sikap aku yang sangat menguji kesabaran dia. Kadang-kadang aku sengaja je buat .. supaya kami gaduh. hahahaa ... memang bengong kot nak gaduh. Tapi ... bagi aku .. cam bosan jugak kalau hari-hari sama je .. sesekali gaduh kan manis juga rasanya. Barulah hidup ada wrna warni kan ... hahahahahaha ..

Yup, sabar. Aku sangat terasa betapa dia sangat sabar dengan aku. Mungkin bila jauh .. banyak keadaan mungkin boleh berlaku bila gaduh. Rasanya itu kot yang dia cuba elakkan.

Bagi aku pulak ... jarak jauh kami buat aku terpukul juga kehilangn dia. Dan buat aku yakin .. insya Allah ... dia adalah lelaki yang tepat buat aku. ( buat masa ni .. jodoh Allah tentukan .. tak pasti tentang akan datang .. hee )

Tak nafikan juga, jarak jauh ni mengajar aku tentang setia.
Waa.. setia ya..? hahaa .. ye lah, kalau tak fikir setia .. mesti aku dah berpoya-poya. Lagi-lagi sejak-sejak ni asyik berselisih jalan je dengan ex-boyfren kat kampung. hahahaa ...
( senget ) tapi .. tak ada yang menggugat pun. Sebenarnya ... semuanya bergantung pada hati kita. Kalau memang kita ikhlas dengan hubungan kita tu .. ikhlas dengan matlamat hubungan tu .. insyaAllah .. dengan sendirinya hati kita akan terhalang dari melakukan perkara-perkara yang boleh mengkhianati hubungan kita tadi tu.
( pandai pula aku bersyarah malam-malam buta nih )




tempat last kami pergi aritu ..

4. Peneman Jarak Jauh

Hahahaa ...
Peneman Jarak Jauh. Walaupun jauh, tapi masih tak lupa antara kita adalah teman bagi pasangan. Tak tahu lah bagaimana dia kan ... sebab manalah aku leh tahu semuanya dalam hati and kepala dia, kan ..
Dia sebagai peneman aku .. maknanya dalam banyak hal aku akan minta pendapat dia .. minta nasihat dia even jauh kan. Nak tanya pun .. kenalah tengok situasi gak. Janganlah dia baru balik kerja pergi tanya macam-macam .. memang tak kenalah kan. Kalau kena hamun ... jangan nak merajuk sebulan plak.
kah kah kah kah ...

Mungkin juga ... meluahkan sesuatu dalam banyak perkara. Cuma kalau aku .. aku dah tahu lah apa benda yang dia suka .. pe benda yang dia tak suka. Apa yang dia boleh respon elok ... dan apa yang dia akan respon macam nak tak nak. Jadi, untuk tidak menyakitkan hati sendiri .. aku pun perlu bertimbang-timbang dalam beberapa hal lah. Dan kadang-kadang .. untuk benda yang aku tak pasti respon dia .. aku takkan tanya banyak bila dia bagi jawapan. Itu cara aku lah. Tak tahu lah orang lain kan. Orang lain .. pasti cara pun lain sebab pasangan kan lain-lain ... hahahahaa


5. Permohonan Jarak Jauh

Dan terakhir bagi aku ...
Permohonan Jarak Jauh. Permohonan pada siapa ? Pada Allah lah ...
Tiada yang lebih layak untuk kita memohon selain dari Allah Azza Wajalla ...

Siapa pun takkan terlepas dari dosa. Jadi .. mohonlah ampun dari Allah dengan segala macam dosa yang kita dah buat. Berdoalah untuk hubungan kita tu. Semoga Allah memberi redha ... semoga Allah kuatkan jodoh. Semoga dipermudahkan urusan untuk bersatu dengan cara yang baik ... supaya terhindar dari maksiat yang sangat-sangat menguji keimanan kita hari ini.

Untuk aku ...
Cukuplah aku berdoa setiap hari agar Allah kuatkan jodoh kami. Jika memang tidak ada jodoh antara kami .. datangkanlah apa saja halangan agar kami tidak membuang masa dengan hubungan kami ni. Berilah aku petunjuk sekiranya dia melakukan sesuatu perkara yang berupa pengkhianatan pada aku. Permudahkan urusan ijab dan qabul .. agar terhindar dari maksiat yang mendatangkan kemurkaan Allah.

Kadang kadang aku bersyukur apabila kami berjauhan begini. Banyak benda yang harus kami syukuri dengan jarak jauh ini kerana aku pernah melalui saat dekat. Kalau boleh ... biarlah terus berjauhan selagi kami belum pernah di ijab qabulkan ..



semoga awan ni akan selalu pandang awak untuk saya ... ;)



Ramai kata bila jarak jauh perlu itu .. perlu ini ... tapi, cukup bagi aku jujur dan percaya. Selebihnya serahkan pada Allah. Sesungguhnya di situlah letaknya redha dengan qada' dan qadar Allah.

Wassalam .. ;)


1 comment:

  1. sweettttnyeeee..hahaha..ak doakan yg baik2 shj utk kalian..dua2nye kwn ak..smoga yg indah2 sja buat kalian..ak nk tgk korg together in the end..amin Ya Allah..haa..pjj yg satu lg mne?perpisahan jarak jauh..hurai la skit anak murid tok tuah!!hahaha

    ReplyDelete