Friday, July 22, 2011

~ tentang drive .. ~

Assalamualaikum ..
hehee ...
Apa khabar jumaat anda semua ..??

hm .. sedar tak sedar dah lama dah rupanya aku memiliki lesen untuk memandu kereta. hahahaa .. sedang jakun la plak kan ..hee. Tahun ni ... kira dah masuk 2 kali lah aku renew lesen full aku. By da way .. aku cuma ada lesen kereta je. Lesen motor telah diisytiharkan tak boleh oleh my dad. Kenapa ..? hahahaa ... siapa yang pernah naik motor dengan aku .. siapa yang pernah nampak aku bawak motor .. akan tahulah betapa pelesitnya aku bila bawak motor. Siapa yang rapat dengan aku .. akan tahulah betapa gilanya aku dengan motor. Bukan motor elektrik yang 1 fasa or 3 fasa tuh. Ni motosikal. Nak lagi yang clash mati .. memang smart lah! Aku tak suka skuter .. sebab pada aku tak challenge sebab tak ley main gear and clash. kah3x.



gilerrr smart ini motor .. serius .. memang aim giler motor nih dulu. Siap tampal kat buku lagi .. hahaa

Dulu masa kanak-kanak .. area darjah 5 and darjah 6 la macam tu .. idola aku adalah pelakon dari Hong Kong. Siapa tah nama dia. Tapi .. lakonan action dia memang best. Aku selalu berangan pakai baju and jacket smart-smart cam dia. Dan yang pasti .. bila bawak motor berkuasa tinggi memang gileeeeerrrr smart. Jadi .. misi aku pada waktu itu adalah .. ada motor berkuasa tinggi .. then .. tak nak pakai tudung apa lagi baju kurung. Waaaaa .. tak macam bengong plak misi aku masa umur 12 tahun. hahaaa .. masa tu, sumpah aku pakai tudung sebab terpaksa. Sebab kalau keluar rumah tak pkai tudung or baju ketat .. alamat kena belasah dengan ayah aku. Cayalah ganas !! hahahaaa ...

Tapi .. tu masa dulu lah kan. Semakin besar .. semakin lah kita kenal agama anutan kita. Especially Islam. Sebab itulah perlunya belajar dan terus belajar. Kalau tak belajar .. macam aku tadi .. sampai ke hari ni lah aku kata pakai tudung sebab takut kena belasah dengan ayah aku. Bila tak de ayah aku .. buka tudung ikut suka. Sedangkan termaktub dalam Al-Quran surah An-Nur tak silap .. tuntutan pakai tudung itu wajib untuk wanita muslim. Hukum dia sama je macam solat. Tuntutan solat juga wajib. Betul tak ...?? hahahaa .. tazkirah pulak mak cik nih.

Okeh .. cerita pasal lesen balik. I got my first P masa tahun 2008 tak silap aku. 14 Feb 2008. La ni dah 11 julai 2011. Lebih kurang 3 tahun lebih la kan. Alhamdulillah .. sepanjang memandu ke mana-mana ... aku belum mencatatkan sebarang saman. kih3x. Pemandu berhemah nampak .. perghhh .. jangan haraplah pemandu berhemah. Tak pernah ada istilah berhemah dalam hidup aku sebagai pemandu. ( belaagak betul )

Sepanjang aku drive .. bawa kawan yang perempuan .. ramai juga yang kata ..kecut perut bila naik kereta dengan aku. Kenapa ? Jom tengok karekter aku sebagai pemandu ..:

Apa yang paling aku pantang masa drive :

1. Pakai Tali Pinggang Kledar

Ini memang aku sangat bengang.
Walaupun sesetngah orang kata tak pakai tali pinggang kledar macam orang hulu masuk bandar tapi aku memang cukup tak suka. Apa lagi dalam keadaan jalan jam .. nak cepat .. dan seangkatan dengannya lah. Sebab tali pinggang kledar menghalang pergerakan aku untuk cepat. Nak cepat tukar gear .. nak cepat tengok peluang untuk 'cilok' masa jalan jam. hahahaa ..
by da way .. biasanya aku cuma akan pakai tali pinggang kledar bila masuk bandar .. atau perjalanan jauh.

2. Bila orang suka main break

Ini cukup aku sakit hati.
Sikit-sikit tekan break. Sikit-sikit tekan break. Kalau masa tu jalan jamed .. boleh jugak aku terima. Tapi jalan clear pun nak main break jugak. Tension aku. Then .. lagi bila aku potong tengok yang bawak tuh girl. Perghh ... memang aku tak tunjuk emosi depan-depan .. tapi aku akan cakap .. buat malu perempuan je bawak kereta macam tu ..
( huu .. belagaknya aku .... )

3. Bila segalanya slow.

Yup .. slow.
masuk simpang slow ... atas jalan slow ..
adoiiiyaiiii ...
Kes masuk simpang paling aku bengang. Dah signal nak masuk tu masuk je lah kan. Ni .. bukan men slow sampai aku kat belakang ni terpaksa berhenti. Tak logik betul. Kalau nak masuk tu ada apa-apa halangan .. tak la aku bengang. Ini jalan bukan men luas .. tak de pape .. dia masuk macam siput sedut. Memang aku hangin.
Nak-nak lagi, duduk line kanan .. tapi slow cam siput.
Tu satu hal ..
Kalau pun duk line kiri .. atas jalan 90km/j janganlah slow giler. Bila aku tunda .. meter aku dekat 50. perghhh .. agak bengang di situ.
Hang nak p bersiar-siar ka ..? nak bersiar-siar .. p jalan kebun naa ...
erkkk ..
Apa lagi yang slow??
Bila nak jalan masa traffic light turn to green light.
Adoii .. bila dah hijau .. time tu la nak masuk gear 1 .. nak turunkan handbreak ..
sangat buang masa. Ready la awal-awal.
Lagi kalau jalan jamed .. traffic light sekejap.
memang masaklah kan nak tunggu..

4. Tekan hon

huhuhu ...
aku memang tak suka tekan hon. tapi kalau tak de hon pun susah gak kan.
apa pun memang tak suka tekan hon sebab aku tak suka orang hon aku.
pada aku ..
tu tindakan yang memalukan mereka.
hahahaha ..
sebab aku tak suka kena hon. benci kena hon. Biasanya aku kena hon bila aku drive area 60 km/j ke bawah. Bila bawak slow .. kononnya nak berhemah .. mesti kena hon punyalah. Bila aku bawak laju .. cilok sana sini .. signal tak henti kiri kanan kiri kanan .. tak pulak nak hon.
huhuhu ...
sebenarnya bila kita drive slow .. kita akan banyak khayal. Banyak benda kat sekeliling kita kurang perasan. Bila drive laju .. kita akan banyak berjaga. Mata kita akan ke kiri .. ke kanan .. ke belakang .. semua cukup. Tapi ... tak sama laju dengan gelabah. tu beza okeh ...
hee ...
tapi kalau melampau sangat .. bukan men panjang hon aku tekan.
baru rasa !!! hahahaa.

5. Kereta tak de pick up !

adooiiyaii ..
ni memang aku bengang gila.
kereta tak de pick up nih .. bila memotong .. dia tak ley pecut. terkedek-kedek cam siput. Ni pengalaman aku drive kereta kakak aku iswara 1.3 la. Memang tak sabar. Sangat terasa bila drive kereta ayah aku Honda 2.0 lama denga Proton Saga lama 1.6 tuh.
Even kereta Proton Saga lama tu memang lama ..
buruk lagi ..
tapi bagi aku .. masih memuaskan untuk speed.
Kereta baru janganlah cerita kan.
So .. kalau nak beli kereta nanti ...
sure benda aku tengok adalah ... cc dia. hahaaha ... tapi pun berbeza jugak. Contoh macam proton dengan produa.
Macam produa ... even 1.3 .. tapi gila gak dia lari. Sebab dia kecik n ringan ..
~ ngeee ... ~



aku melaram dengan kereta kakak aku ..
nih time raya bila tah ... pakai baju yang my bf pilihkan ..
pilih je bukan belikan ...
dia miskin tahap wajib dapat zakat masa tuh... kah 4x


6. Lagu slow

haaa .. bila masuk kereta ..
benda wajib aku buat adalah .....
baca doa dulu ..
then ..
radio. Itu yang pasti.
channel pilihan ...
Fly.fm tak kira masa.
kenapa pilih fly.fm ....????
Okeh .. pertama sebab bila lagu inggeris .. aku kurang dapat catch up maksud dia kalau dengar sambil lewa je. Maknanya layang music je lah.
Biasanya lagu inggeris .. music dia lebih banyak yang energetic.
Energetic sangat penting bagi aku masa drive ..
supaya aku jadi energetic time drive.
tak kiralah nak laju ke hape .. buat-buat macam racing sendiri pun okeh.
hahahaaa ...
atau pun .. supaya tak mengantuk. Apa lagi kalau jalan highway kan ..
Sebab jalan dia strght je .. tak selekoh .. tak terlalu challenge ..
buat aku cepat mengantuk.
Pe lagi kalau drive sendiri... hahahaha


hahaaha ... tu je kot. rasanya banyak je lagi ... tapi ini yang paling lah kan. Cuma .. selalunya aku buat perangai giler masa drive .. bila drive sendiri. Bila dengan ayah aku ke ... memang skema cam hape lah kan. Sekali tuh aku berlumba dengan satu kereta ni ... masa tuh bawak family lah. Giler .. meter aku nak cecah 140km/j kot .. tapi at last aku mengalah. Malu sendiri kot sebab perempuan. Kalau tak .. hmm .. faham-faham je lah.

Bila pergi dating dulu pun .. sopan je drive. hahaha .. masa aku dengan my bf dekat .. dia tak ley drive kereta lagi. So .. ke mana mana .. memang aku yang drive. Even nampak cam weird la bagi sesetengah orang .. tapi cool kot bagi kami. Kalau orang lain sibuk cakap ... 'bawak anak dara orang ...' tapi aku ....' bawak anak teruna orang ...' kah4x. Tak ke cool tuh namanya. hahahahahaa ...Tapi sweet kot. Orang lain tak buat .. kami buat. hahaa. Asalkan bukan benda yang salah sangat. hahaa..

Tapi, amaran keras. Sila jangan ikut mana-mana yang tak elok. Bahaya untuk pemanduan anda kadang kala. hahahaa ... Okehlah .. penat membebel-bebel tak tentu hala nih. Pesanan kepada my bf ... sila memandu ye bila kita jumpa lagi nanti. Sy tak mau jadi driver lagik. !!. hahahaa ..

chaw ..
wassalam ...


3 comments:

  1. yeke xpenah kene saman?hahaha..pontian aritu?hahaha

    ReplyDelete
  2. tu pe benda .. tu majlis daerah. pasal kupon kot. kalau berhemah drive 40km/j pun ..tp tak letak kupon time tu pun kena gak .. hahahahhaa

    ReplyDelete
  3. hahahaha..sal kupon ek?xingt dh..ape2 pun pnah la kan kene saman..hahahaha

    ReplyDelete