Friday, August 12, 2011

~ .. di mana Islam di hati kita ..?? ~



Assalamualaikum ..
salam 12 Ramadhan ..

Jam 0355
Kita tarik nafas dalam-dalam n hembus kembali. Alhamdulillah ... masih hidup lagi. Pandang kiri dan kanan. Nampak tak apa yang jadi di sekeliling kita ..?? okeh fine .. biasa biasa sajaa .. macam selalu gak ' life aku ... pergi balik kerja .. pergi balik kuliah .. masak .. makan .. tidur .. n bla bla ...'

Persoalannya : adakah itu saja hidup kita kat dunia ni ...?? adakah kita sedar dan sedang membuka mata apa yang sedang terjadi di dunia sebenar ..? Tak payah tengok jauh-jauh ... Malaysia sudahhh ..


Yes, isu terbaru Ramadhan ini adalah :
1. Mengapa hingga timbul isu Haj Sitt Alwuzara ...?
2. Serbuan JAIS ke gereja berkaitan dengan
Nadeane @ Sophia BT Mohd Salleh ( telah murtad )

Okeh, isu ni bukan isu simple-simple .. bukan benda ... ' alaaa .. biasalah tue ' ... bukan juga isu ... ' biarlah Jabatan Agama buat kerja dia ..' ... dan bukan juga ... ' masalah pemerintah tue .. biar p diorang settle ...'

Tapi adakah kita tanya diri kita .. ' apa aku perlu buat untuk Islam ..?' ... ' apa aku perlu buat bantu perkara itu dibendung ..? '

Aku terfikir untuk diri aku dan mungkin juga boleh di fikirkan bersama oleh yang membaca .. bagaimana benda tersebut boleh terjadi ..?

Isu Hajjah Sitt Alwuzara :

Mengapa individu tersebut begitu berani mengeluarkan kata-kata yang begitu kesat terhadap Allah s.w.t n Nabi Muhammad s.a.w ..?? Kalau ikut rasionalnya .. seseorang yang mengeluarkan kata sekesat itu .. pasti mempunyai satu tanggapan dan pendapat yang sangat buruk tentang Allah .. Nabi Muhammad dan Islam. Pasti ada satu punca yang begitu terkesan hingga timbul kebencian yang begitu. Aku tak tahu ..

Bagi aku individu ni .. memang sumpah dia gile melampau.. dia ini adalah golongan Atheis. Golongan Atheis yang tidak percaya kewujudan Tuhan. Yang aku bengang .. ko dah tak percaya Tuhan, pe hal plak ko nak maki sumpah seranah pegangan n akidah Islam...? Errkk .. start nak maki dah ni. ish2x.

http://1peluru.blogspot.com/2011/08/wajib-baca-hajjah-sitt-alwuzara-melayu.html

atas tuh adalah link yang berkaitan isu ini .. dan bersih 2.0 yang berlangsung bulan lalu. by da way .. memang akan menjadi isu .. tapi perlu diingat bahawa bersih 2.0 tiada kaitan dengan sentimen agama. Golongan Kristian .. Atheis .. n Islam .. ada hak untuk menyokong kerana ia berkaitan dengan konsep keadilan. ( tak de siapa pun kat dunia ni tak suka kan keadilan ..). Jadi, even mungkin Hajj Sitt Alwuzara tu penyokong Bersih 2.0 or tak .. apabila dia mengutuk dan mengeji Islam dengan cara paling dahsyat .. ala-ala mulut tak de insuran .. sesungguhnya dia dan yang seangkatan dengannya adalah musuh Islam yang wajib diperangi.

http://sozcyili.blogspot.com/2011/08/kenapa-arlene-tan-di-anggap-sebagai.html

http://sozcyili.blogspot.com/2011/08/artikel-penuh-luahan-kemarahan-hajjah.html

Sila baca link-link tersebut. Satu yang aku tak faham .. pe pasal ko dah maki Allah tapi nak bertakbir bagai ?! Tahu pulak bulan Ramadhan. Jiwa kacau ke manusia ni ...??? erkk .. memang aku confuse! Dalam satu statement mak cik tuh kata Arlene Tan bukan golongan murtad tapi golongan Islam Liberal. Oh yeah?!! .. Islam is Islam. There's no liberal .. there's no sekular n wat ever it is .. Apabila menafikan apa yang termaktub dalam Al-Quran .. dan yang seangkatan dengannya .. layakkah kamu untuk digelar seorang Islam ..?? Think about it ..

Kisah pasal Hajj sitt alwuzara nih antara kes mengejut gak bagi aku. Tak tahulah apa disebalik ni semua. Mungkinkah ada kaitan dengan fenomena politik hari ini .. aku tak pasti. Cuma aku sangat menantikan siapa manusia ini .. yang pasti Allah melaknat mereka selagi mana mereka tidak bertaubat. Kalau pun individu ini terdedah .. apa agaknya hukuman yang akan dijatuhkan pada dia ek ..??? * sedang berfikir ..

Isu Gereja

Okeh .. ini merupakan antara isu-isu yang datang selepas isu di atas tuh.

http://amenoworld.blogspot.com/2011/08/gambar-penganjur-majlis-berbuka-puasa.html

http://sozcyili.blogspot.com/2011/08/isu-bantuan-gereja-saya-tiada-pilihan.html

Bantuan dari gereja ..? Yeah .. itu memang bukan isu baru. Lama sudah. By da way .. semua tu berbalik pada iman kat invidu tuh sendiri. Kita boleh nak salahkan pihak gereja. Mereka memang akan menarik mana-mana orang untuk menyertai mereka. Tapi kita nih yang Islam .. macam mana caranya kita nak tarik orang agama lain kepada Islam ..?? Hmm .. susahlah kalau kita nak tarik orang kepada Islam kalau Islam pun kita tak faham. Islam asal solat. Tak nice langsung di mata orang bukan Islam.

Pemerintah ..? Yeah .. mungkin ada sikit-sikit. Tengok bagaimana mereka ini menghulurkan bantuan kepada golongan fakir .. muallaf .. semua itu perlu ditimbang semula. Isu berkaitan Islam .. bukan isu pemerintah semata-mata. Tapi juga isu semua umat Islam.

http://amenoworld.blogspot.com/2011/08/pengakuan-sebenar-orang-islam-yang.html

http://drmaza.com/home/?p=1534#more-1534

http://amenoworld.blogspot.com/2011/05/agenda-kristian-untuk-orang-melayu.html

Kita sebagai umat Islam .. perlu prihatin. Sekurang-kurangnya tampilkan lah diri kita sebagai seorang Islam yang sebenar. Lakukanlah sesuatu sebelum terlambat. Jangan terlalu menuding jari kepada pihak-pihak tertentu, tapi tanya balik kat diri kita .. apa kita buat untuk Islam. Kalau kita sendiri tidak pernah memandang penting pada Islam, orang lain akan lebih mengambil kesempatan.

Contohnya .. kalau kita buka kedai makan .. sebelah pun kedai makan .. pelanggan datang kita buat endah tak endah .. tapi kedai sebelah layan pelanggan memang bagus .. pelanggan sure lah pergi kedai sebelah. Ini adalah iktibar untuk semua pihak. Perlu dibincangkan secara serius oleh pihak pemerintah.

Yakinlah, hukum bunuh yang telah Allah tetapkan terhadap golongan murtad ada 1001 hikmah. Silap-silap .. Haj Sitt Alwuzara tuh pernah tahu Islam .. then keluar Islam .. then, buat mulut longkang kat luar. ( aku tak pasti ... ikut logik aku je lah ). Golongan murtad .. tidak akan pernah diam untuk mengumpul sebanyak mana orang untuk mengikut jejak langkahnya. ( may be that's da rasionalnya kenapa mereka WAJIB di bunuh ). Mereka ini golongan yang lebih bahaya dari golongan kafir.

http://sozcyili.blogspot.com/2011/08/pas-umno-tolak-mentah-mentah-usul.html

* untuk semua link .. sila baca sampai habis komen pembaca. Banyak perkongsian dan pendapat yang boleh difikirkan bersama. thanks ..


So, moral of da story ..
Jangan pernah tinggal 1 pun benda dalam Al-Quran.
Kenapa mereka ini jadi berani ..?
Sebab kita tidak menjaga Islam itu dengan baik ..
Contohnya :
' kalau kita tak jaga aurat n diri kita dengan baik .. tu tandanya kita sediakan diri kita untuk diambil kesempatan oleh mereka yang mahu mengambil kesempatan ...'
Dalam banyak isu ..
Dalam banyak perkara dalam dunia nih ..
Kembalilah kepada Al-Quran
Allah dah bagi jalan
Tinggal kita nak ikut ke tak nak ikut ..

Sekian,
Wassalam ..


No comments:

Post a Comment