Tuesday, August 23, 2011

~ wat u give then u get it back ~





Assalamualaikum semua ..
Salam 23 Ramadhan ..

Hmm .. agak lama kan tak post. hahaaha .. biasalah. A very busy girl rite now. Wohoho ... bukan buat kuih raya okeh. Ada yang lebih penting dari kuih raya. kih3x.

Actually, apa yang aku nak post nih dah lama .. tapi tak ada masa dan mud yang okey untuk menaip di sini.
Hm .. by da way .. siapa yang yakin dengan title entry kali ni? Yup .. bagi aku, memang aku yakin. Sebab hidup nih akan ada silih pergantiannya. Jika baik kita lakukan pada orang itu, maka insyaAllah .. baik jugalah yang akan berbalas. Atau sebaliknya.

This is happened to me last week. Sempena bulan puasa ni, aku gantikan kelas tusyen aku kepada hari Sabtu dan Ahad pagi. So far .. budak-budak slow sikit .. ramai tak datang gak. Alaa .. biasalah kan budak-budak. Kadang-kadang parents diorang je yang semangat. Tapi anak-anak ... hm .. macam kita gak lah dulu.

Bila aku tengok diorang time belajar .. Ya Allah ... main je lebih. Bercakap tak nak kurang. Kadang sampai naik sakit tekak kita jadinya. Dengan kita .. hm .. diorang buat macam kawan-kawan diorang je. hahaha .. Kadang mud diorang ok nak belajar .. memang rajin. Time malas diorang datang .. terlentok sana .. terlentok sini .. main lipat kertas lah .. hm .. budak oh budak.

Bila tengok perangai diorang yang macam tu .. teringat aku time sekolah rendah dulu. Sampai cikgu aku pening kepala kenapa mulut aku tak nak berhenti cakap. Ada je benda nak cakap. hehee .. sampai cikgu pindah-pindahkan tempat duduk. ( samalah macam yang aku buat kat budak budak tuh ). Tapi still banyak cakap. Then .. tak bolehlah aku nak marah n merungut bagai perangai diorang macam tuh .. that's me long time ago. hahahaa ..




Okeh .. then, incident yang berlaku ahad yang lepas. Aku tersentak juga .. tapi .. must be a positive kan. Tiba-tiba one of boy cakap ..' kan sebenarnya tak boleh pakai tudung macam tu semua. pakai tudungkan kena tutup semua. kena labuh. kalau pakai macam tu .. nanti nampak semua ..' serius aku tersentak. Sebab apa yang boy tu kata .. merujuk pada aku and semua girl yang ada. Semua terdiam. Aku cuma cakap .. ' betul. cume sekuran-kurangnya .. labuhkan tudung ke depan .. dan tutup bahagian dada..'

Tiba-tiba seorang lagi bunyi ...' lepas tu orang pakai tudung sekarang ada bonggol-bonggol. Mana boleh. Kak Nazura kalau pakai tudung mesti ada bonggol kat belakang ...' dushh!!! memang sedas aku kena.

Then .. aku cakap. ' .. yang tak boleh tuh .. bila bonggol tuh tinggi atas kepala .. then .. tudung tuh di tarik ketat dileher hingga membentuk bentuk leher dan nampak bentuk telinga ..' by da way .. aku time tuh pakai shawl. Bonggol tuh pun bukan tinggi atas kepala. Cuma agak besar ke belakang .. dari tengah belakang ke bawah. Sebab aku pakai sepit rambut.

Firstly perasaan aku .. ada gak perasaan bengang tuh. Tapi .. cepat-cepat aku teringat. Takkan aku nak ulang semula apa yang pernah lecturer aku buat pada aku sebab aku berbeza pendapat dengan dia? Adakah salah teguran student aku tu ??? 100 % not. Mereka betul .. fikiran mereka adalah fikiran seorang budak 11 tahun. Salah ke bila diorang kata perlu bertudung labuh untuk tutup bahagian tertentu ? ( merujuk kepada tudung labuh ) .. tak. diorang betul. Dan salah ke diorang kata tentang bonggol tu ? Tak juga .. tapi di situ mungkin ada salah faham. Aku pun ada tanya kawan. Dan rujuk beberapa artikel tentang tu .. dan rasanya ia taklah menyerupai bonggol unta yang dimaksudkan. klik sini



~ ni yang aku pakai time tusyen tuh. tapi aku pakai baju kurung masa tu .. ~

Dalam hal ni .. aku perlu terbuka dan rendahkan ego aku. Mereka menuntut ilmu dengan aku .. dan begitu juga aku dngan mereka. Kadang-kadang kata-kata mereka itu adalah peringatan buat kita. Kalau aku buat apa yang pernah aku alami .. bukankah dengan itu aku membuatkan pelajar tersebut akan down .. secara tidak langsung aku akan membuatkan pertumbuhan psikologi mereka terbantut.

Yup .. aku perasan. Lepas diorang cakap .. ada riak berbeza pada wajah diorang. Aku tak pasti apa. Tapi cepat-cepat aku tegur .. dan gurau denga diorang macam biasa walaupun hati aku ada sedikit janggal. Aku pun manusia. Sensitif and tersentuh bila ditegur secara direct begitu. Apa lagi oleh seorang student .. di hadapan student lain. Tapi .. selagi apa yang mereka tegurkan itu baik .. terimalah dengan hati terbuka.

Actually .. student tusyen aku tuh kebanyakannya adalah murid sekolah rendah agama dan tahfiz. See .. how must I adapt wif them. Mereka tahu tentang agama. Mereka faham tentang aurat dan pakaian. Malu betul kan. hahahaaa .. tapi serius .. I love them seriously. Mereka memang adik-adik yang sangat nice. Nakal. Comel. Baik. Manja and wat so ever.


So .. buat adik-adik yang sangat comel itu .. Kak Nazura sayang kamu semua. ;)
Selamat Berpuasa dan Selamat Hari Raya sayang sayang semua ...



Just it ..
thanks n wassalam ..

No comments:

Post a Comment