Tuesday, August 2, 2011

~ jom solat .. kejap je pun .. ~


surah Al-Ankabut, ayat 45 :
" Sesungguhnya solat dapat mencegah manusia daripada perbuata keji dan mungkar"


surah An-Nisaak, ayat 103 :
" Sesungguhnya solat adalah satu ketetapan berwaktu yang diwajibkan ke atas orang-orang mukmin."


Asslamualaikum ..
hehee ...
puasa kedua ..
apa khabar puasa anda? puasa saya ..? dan puasa kita ..?
bangun sahur .. jangan tak bangun ..
4.49 pagi .. waktu entry ini ditulis ..


Pagi nih .. kita muhasabah diri sekejap tentang solat kita. Hmm .. bagi yang muslim, jom kita kenang-kenang kembali solat kita sebelum ni. Betul ke tak betul ek ..? Khusyuk ke tak khusyuk ek ...?? Ikhlas ke tak ikhlas ..??

Imam Abu al-Aliyah berkata :
" Solat mempunyai tiga keistimewaan, dan apabila tidak ada ketiga-tiga ini di dalam solat, solat itu tidak dianggap berfaedah sama sekali. Keistimewaan - keintimewaan itu ialah ikhlas, khusyuk dan zikrullah ..

Ikhlas akan membawa manusia kepada perkara makruf, khusyuk akan mencegahnya daripada perbuatan mungkar dan zikrullah akan membantunya melakukan perkara makruf dan mencegahnya daripada perkara mungkar..."


Jadi, bagaimanakah dengan solat kita ek? Cukup tak ketiga-tiga perkara tu ..? Kalau bersolat tapi masih melakukan perkara mungkar, maksudnya ada yang tidak kena dengan solat kita. Hmm ... tak nak berkata tentang solat orang lain .. tapi solat aku juga. So .. entry ini .. jom kita sama-sama betulkan kembali solat kita.

Untuk menjadi seorang yang unggul .. yang cemerlang .. kita kena betulkan dulu solat kita. Barulah hikmah solat itu akan benar-benar kita rasai.

Apa lagi di Bulan Ramadhan ni, baguskan kalau kita menambah baik amalan kita .. terutamanya solat kita yang menjadi tiang agama kita. Kemudian kita tambah dengan solat-solat yang sunat pula. Hm ... ye lah, mana-mana yang selalu berjaga malam .. blogwalking sana sini .. pe kata pergi ambil wuduk kejap .. then buat solat sunat 2 rakaat. Tak lama pun kan ... sekejap je ek.

Aku terfikir gak .. jom kita sama-sama cuba. Tak salah mencuba perkara yang baik, kan ...? Mana tahu bila diamalkan lama-lama jadi kebiasaan. Kan ke berbaloi-baloi .. heeehe .. jom, jom ... ;)

okeh ..
jom kita solat jap then pergi sahur ..;)
wassalam ..


No comments:

Post a Comment