Monday, August 8, 2011

~ ohh .. kereta in my dream .. erkk !! ~



Assalamualaikum ...
salam ramadhan yang ke ...
berapa ek ..? 8 eh ...??
hehehee ..

Pagi-pagi nih .. lepas kekenyangan makan sahur .. terasa mahu story mory pasal kereta plak. Kereta lah kereta. Hidup aku setiap hari ... memang kereta. Kereta rosak .. kereta calar .. kereta tu .. n kereta ni. Kadang-kadang sampai kat bengkel tu .. diorang dah naik kenal dah muka aku nih. Mana lah tidak .. tiap bulan aku datang tayang muka. kah3x. Sampai ada abang sorang kat bengkel tayar tu cakap .. 'banyak kereta .. aritu kereta lain .. ni kereta lain plak ..??' hohoho .. aku jawab ...' bukan kereta saya .. kereta orang .. tolong anta bengkel jerk ..!!' hahahaha ..

Isu kereta bukan isu baru dalam life aku. Dalam life semua orang kot. Habis belajar ... nak kerja ... benda pertama ... nak kereta. Tak kiralah lelaki or perempuan .. nak kereta. Aku ..? Mustahillah aku yang dah lama drive nih tak mengimpikan berkereta sendiri, kan ...? Takkan sampai bila-bila nak pakai kereta ayah aku .. takkan dah kahwin .. nak pakai kereta suami, kan ..?? hahahaa ..

Aku pernah lah borak-borak dengan my bf dulu .. kereta apa yang best.kih3x .. aku penah cakap .. kalau boleh aku memang tak nak kereta kecik. Mungkin sebab aku tak pernah bawa kereta kecik kot. Dulu sekali tolong keluarkan kereta kancil kawan aku .. rasanya kekok giler. Satu sebab dia pendek .. jarak tempat duduk dengan cluch pun pendek .. senang kata .. that's da simple one la. Aku takla pandang rendah .. tapi ye la .. aku yang tak pernah drive kereta kecik .. bnda tu jadi tak biasalah kan. huhuhuhu. Lagi .. aku paling hilang sabar bila kereta tak de pick up. Orang yang memang da experince je ley beza pick up sesebuah kereta tuh.

So far .. my bf sampai sekarang syok giler dengan Proton Saga BLM tuh. Tapi yang SE kot tak silap aku. Tapi .. aku pulak tak minat. Mungkin .. rupa kot tak menarik minat aku. Tak kisahlah .. minat masing-masing kan. Then .. aku survey-survey .. banyak yang kata tak de pick up .. lagi bila buka air-cond. Tapi aku tak pernah drive la kan. Tapi .. Saga SE tak tahu lah. May be much better kot. (
protonmalaysia.wordpress.com ). Boleh juga tengok nih untuk Saga : http://www.arenakereta.com/proton-saga-fl-kereta-rakyat-sebenar/






<!--[if gte mso 9]> Normal 0 21 false false false MS X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4
Masa time tengah belajar .. tengok Myvi cam menarik je kat hati. Even 1.3 tapi .. pick up dia bestla .. may b sebab body dia ringan. Tak siapa pun sangkal body perodua nih cam tin milo .. ( erkk .. ye ea ..hahaha ). Pemanduan mungkin susah handle .. pe lagi kat selekoh S .. hm .. boleh terbalik kalau salah teknik. huhu ...( org kata .. aku belum pernah cuba .. huhu ). Tapi .. masa tuh pun .. mcm gitu-gitu je lah. Tak lah aim sangat. Sebab kecik. Kata my bf .. aku belagak. Sebab nak kereta besar je .. adoiiyai. Dia pernah kata ' .. awak nak kereta besar-besar nak buat apa ..?? awak kecik je pun ..' adoiii .. that's not da point lah yunk oii ..





Bila Alza keluar pun cam berminat sikit. Sebab dia panjang. kih3x. Bukan sebab dia MPV kononnya. Sebab kalau nak MPV .. dengan 3rd sit dia yang kecik giler .. yang sesuai untuk anak-anak bulues aku yang ramai itu .. tak best kot nak jadi MPV. Tapi aku still minat sebab dia panjang sikit dari MyVi. hahahaha .. Banyak aku survey .. ramai kata enjin dia pun okey sebab cam Avanza tapi dia 1.5 cc.. pickup pun baik .. Kalau nak fikir isi sampai 7 penumpang .. rasanya tak sesuai kot untuk Alza. Tapi .. aku fikir untuk muatan kereta sedan biasa .. n agak jimat minyak untuk aku ulang alik pergi kerja nanti. ( kononnya lah .. hahaha ). Tapi kalau dah kahwin .. aku campak anak aku area 4-6 tahun kat sit belakang tuh .. 2, 3 orang ley muat gak, kan ...?? hahaha .. so sit tengah buley bawak parents or my parents in law ..wakakakakakakaaa .. ( bangang punya statement. Memalukan sungguh3x ). Boleh tengok di sini untuk Alza : http://www.arenakereta.com/mpv-kompak-perodua-alza






Aduhh .. jauh sungguh yang aku pk. Tah hape-hape plak, kan ...?? Tapi .. da real car I dream is ... jeng3x.
Yup Toyota Alphad or Honda Stream. Ohh .. bila lah mau dapat mereka ini ..??? hm .. bak kata aku .. kalau beli kereta tuh .. berumah dalam kereta je lah. Tak yah pk benda lain. hahhahaaha



~ honda stream ~

So .. itu tah bila lah kan. Tapi dapat second pun ok wat. Even dah beberapa tahun pakai kereta 2nd hand .. betulkan sikit-sikit .. taklah rasa serik. Masih berbaloi2. hahahaa .. Tapi maintenance .. hmm .. pastikan mampulah yer. Jangan terpaksa ikat perut sudahlaaa .. tu yang tak berbaloi2. huhu ....



~ toyota alphad ~

Hm .. for da short term ... I may choose Alza kot. Buat masa nih la. Tak tahulah akan datang. Tak tengok gaji lagi. Tak tengok lagi kerja mana kan ..sewa rumah .. semua tuh perlu di fikirkan banyak banyak dan banyak kali. hahahaha ... Ye lah .. kalau monthly kena bayar area RM 600-RM 900 ... hmm ... bila nak saving, kan ..??? hahaha ..


Perodua Alza 1.5L Standard M/T Perodua Alza 1.5L Premium M/T Perodua Alza 1.5L Standard A/T Perodua Alza 1.5L Premium A/T
Solid – RM55,490 Solid – RM60,490 Solid – RM58,490 Solid – RM63,490
Metallic – RM55,990 Metallic – RM60,990 Metallic – RM58,990 Metallic – RM63,990
S. Metallic – RM56,190 S. Metallic – RM61,190 S. Metallic – RM59,190 S. Metallic – RM64,190


By da way .. dalam pemilihan kereta .. semua benda wajib diambil kira. Bukan just rupa .. harga mothly .. minyak pada setiap 1km ..maintenance .. power enjin tuh .. keselesaan .. semua tu perlu dipertimbangkan. So .. mana jadi keutamaan individu .. pilihan aku...?? huwahahaha ... since aku adalah pemandu .. jadi, aku pilih mana yang sesuai dengan pemanduan aku lah. Dan jimat minyak pun penting. Kalau aku nak memotong kereta yang cuma 1 line je jadi terkedek-kedek .. buat aku menyumpah je nanti ... huhu ( kasarnya bahasa ...). - bawa bersabar yer Nadia Mohd Nasir .. saya memang kurang sabar drive kereta anda .. huhuhu -

hmm .. so far .. semuanya bergantung kepada kemampuanlah kan. Kalau rasa hutang yang ditanggung tuh terlalu besar .. perlulah kurangkan sikit nafsu pada kereta tuh. Bersederhana. By da way .. kereta 2nd hand pun okeyy kalau tak mampu. Yang penting .. kena rajin melawat bengkel. Macam aku. Tiap bulan pergi bengkel .. cluch dia ok tak .. macam mn simptom cluch abis .. kat mana nak adjust cluch .. nak pasang bateri .. tambah minyak enjin .. kenapa temp naik mendadak even baru tukar radiator .. bunyi -bunyi pelik tuh semua .. mesti rajin study untuk mengelakkan duduk di tepi jalan mahu pun tengah jalan ..


Apabila sebut pasal kereta .. semua itu adalah mengikut kemampuan. Kemampuan untuk bayar monthly .. kemampuan untuk maintenance .. kemampuan untuk biayai minyak .. itu paling penting. Hm .. tapi ... kalau tak mampu juga, then tak de kereta yang berkenan di hati .. aku modified je la Proton Saga lama aku tuh .. kah3x. Aritu nampak satu kereta cam aku .. plat pun JCA gak .. smart gak buat semula. Pokok pangkalnya kita yang bawa .... hahahaha


okeylah ..
chaww dulu sayang ..
wassalam ..


1 comment: