Saturday, November 26, 2011

~ hmm .. speechless .. ~



Assalamualaikum ..
selamat pagi all ...
hhahahaha .. ayat macam nak riang gembira plak ea ..???
hehehe ..

hohoho .. orite! ini bukan entry yang speechless .. tp untuk menggambarkan bahawa aku speechless. wakakaka .. hmm .. ok. ada beberapa perkara berlaku kebelakangan ini. Dan satu ini, aku rasa menarik untuk sharing sharing di sini. hohoho .. ye ke? ye kot .. hahahaaha.

ok .. area 2 minggu lepas aku di panggil semula oleh pusat tusyen aku mengajar tu untuk mengajar semula. ( by da way .. minggu student exam tu, stop sekejap sebb tak de budak ). Ok .. alhamdulillah ... rezeki kan. Masih mengajar bahasa melayu sekolah rendah. Hmm .. by da way .. that's not a prob wif me lah kan.
Harii ...... Selasa. Hmm .. datang untuk mengajar ...

Waccchhaaaaaaa !!! student baru. hahaha .. hati macam kata .. ' ok .. nice. so .. aku dapat mengajar dengan lebih baik .. lebih cepat may be ..' Before masuk kelas tuh .. aku dengar ada lah mom budak ni cakap ...' cepat masuk .. teacher dah datang tu .. nanti mama bagi duit .. bla bla bla ...' tak ingat. Hati aku terdetik .. ada budak baru balik dari oversea lagi ke ..??? hmm .. ok. lupakan saja ..



Then .. bila masuk kelas .. 2 org saja. Yang sorang ni aku tengok muka dia lain sikit. Melayu. Tapi kemerah merahan. Haaaaa ... sudah! Bila aku tanya siapa nama .. aduhhh .. memang slang mat saleh. ehmm .. actually .. aku bukanlah tak suka ke hape tau .. masalahnya .. buat aku susah nak masuk benda yang dah laju pada budak yang memang tak pernah ke mana-mana.

Okey .. bila kena budak yang baru balik dari oversea nih .. memang aku kena treat dia macam budak tadika lah kan. Duduk depan dia .. benda pertama adalah suruh dia baca. Hmm .. alamak .. memang merangkak n ada sesetengah suku kata dia tak boleh nak baca. Makna .. apa tah lagi. Sama gak dengan menulis. Masalah budak tu adalah .... dia akan UPSR tahun depan. Dengan keadaan dia tu .. aku tak pasti kalau dia boleh lulus. BI .. yes, dia memang power. Tapi BM .. aduhhhh. Tak tahu nak kata !!



~ kalau anak sebesar itu tidak pernah di ajar dengan bahasa Melayu .. then apa nak jadi bila balik Malaysia ..??? hoho ... ~

Okey .. apa yang aku nak sharing sebenarnya ..? Aku bukan nak marah kat budak-budak baru balik oversea yang tak pandai bahasa melayu .. tapi aku marah n bengang kat parents diorang. Okey .. aku pernah tanya itu budak ...
' ibu dengan ayah masa kat uk dulu .. kat rumah cakap melayu ke inggeris ..? ..'
' hmm .. selalu cakap inggeris ..'

Aku bukan apa tau .. ni pengajaran bagi mereka yang nak buat phd .. bawa ur family. especially, anak-anak yang masih kecik. ( ok .. tak layak kot nak nasihat org yang nak g buat phd kat oversea ) ..



~ memang seronok kot main salji .. nak honeymun kat sana ok tak ..??? hahahaha ... ~


Aku ada pengalaman 4 orang dah .. mengajar Bahasa Melayu .. budak-budak baru balik dari UK. Umur 9 tahun, 10 tahun n 11 tahun. Mereka berada di sana sekitar 3 hingga 4 tahun .. berkawan dengan kawan-kawan di sana .. bercampur dengan orang di sana .. semuanya bercakap bahasa inggeris. So, as a parents .. please care about it. Kalau di rumah .. tolonglah bercakap bahasa melayu dengan anak-anak yang baru nak membesar. Tolong ajarkan bahasa melayu untuk anak-anak yang baru nak membesar. Kenapa ...??? bahasa inggeris kan bahasa antarabangsa .. ok wat ..???



~ cam comey je ekk budak-budak tuh .. aku pun nak anak aku mmbesar kat oversea gak laaaa .. kah3x!! sengal ... !!! anak kucing boley laaaa ~


Haaa .. memangla ok. Ok .. kalau memang anak-anak tu nak duk letak menetap kat sana. Kalau memang anak-anak tu nak dibiarkan sekolah kat sana sampai tua. Parents bukan mat saleh celup pun. Melayu pure kot. Takkan basic melayu pun tak buley nak ajar kan. Parah budak-budak tu bila balik Malaysia nanti. Macam mana diorang nak exam ..?? Fikir tak semua tu. Tak kisahlah macam mana hawau pun orang nak kata sistem pendidikan di Malaysia ( agaknya lah ) tapi, anak tu .. bila parents balik Malaysia .. tetap kena balik Malaysia gak. Kena sekolah di Malaysia. Kena ambil exam di Malaysia. Tak tahu ke yang Bahasa Melayu tu subjek wajib untuk lulus ...? ehhmmm .. kalau tak skor A pun .. lulus pun jadilah. Kalau dah makna perkataan yang simple pun tak faham .. sebutan sukukata pun gagap n ada yang tak ley sebut .. nak jadi hape ..?? Kesian sikit oiii kat anak. Jangan pentingkan diri sendiri belajar sampai dapat gelaran jadi doktor falsafah .. tapi anak menghadapi masalah sangat besar dengan pelajaran di Malaysia. Tak balance langsung !



~ ok .. sekolah mereka memang tak de uniform .. sebab tu best .. kata student aku .. hahaha .. tak perlu bawak buku banyak-banyak .. kerja sekolah bertimbun timbun .. hmm .. boleh di pertimbangkan .. heee .. ~


Orite .. modalnya .. hantar tusyen. Ok, memang betullah hantar tusyen. Berapa lama sangat tusyen boleh catch up dengan pembelajaran yang dah hilang terus dari mind diorang selama 3 or 4 years ..?? Come on! Kita fikir masa depan kita untuk grab level pendidikan yang cukup tinggi .. tapi anak-anak ...???? how ..? certain subject may be ok ..? Tapi bila masuk sekolah menengah ...?? Sejarah .. Bahasa Melayu .. Kemahiran Hidup .. Pendidikan Islam .. semua tu in Malay. Nak jadi hape kalau worse macam hape in Malay ..? Bila balik Malaysia .. lagi mawu cakap BI kat rumah ...??? sila sedar diri anda orang Melayu .. anda orang Malaysia. Mana jati diri anda. Malu .. orang Melayu .. tapi malu nak bercakap bahasa Melayu. Kalau anda tak sayangkan jati diri anda .. siapa anda ..? think about it !!




~ hmm .. ehmmm .. xtau nak kata ape dah .. hahahahahaa .. ~


Budak-budak .. memang dia sangat rasa bangga bila balik dari UK. Why ...? sebab dia someone! U know someone ..? Budak lain tak macam dia. Ada juga yang anggap kenapa nak cakap Melayu ..? Dekat UK jauh lebih best n bla bla bla .. mereka itu budak. Mereka itu baru 11 tahun. Sila lah prihatin dengan pembesaran mereka. 3 or 4 tahun .. may be mereka di sana n tak balik Malaysia .. jangan sampai mereka lupa di mana asal mereka.

aku rasa memang dah cukup panjang aku membebel bebel meluahkan rasa yang tah hape-hape. By da way .. chilll !!!!! hahahahaa .. harap anda yang membaca .. n bercita-cita nak study di oversea bawak anak bini or laki .. sila sediakan persediaan yang cukup juga untuk anak-anak anda ya. Penting untuk kesihatan tuh ... huhuhuhu .. Bagi yang Malay, jangan sampai anak anda hilang Melayunya. Yang Chinese .. jangan sampai anak anda tidak boleh berbahasa Melayu dan Cina. Dan bagi India .. jangan sampai anak anda lupa untuk berbahasa Melayu dan India. Itu adalah benda yang perlu ada dalam diri setiap dari kita. Dan yang beragama Islam .. jangan sampai hilang Islam dalam hati dan diri kita .. waccchaaaaa .. !!!!




~ walau di mana pun kita berada, jangan sampai hilang jati diri .. yang paling penting .. Islam itu dijunjung di tempat tertinggi ( bg yang beragama Islam ). Jangan balik .. Islam tah ke mana .. lagi bawak budaya barat. hura hara jadinya .. kui3x ~


Hoho .. actually .. memang buka semua macam tu. Ada student tu aku ajar .. dia masih ok .. baca lancar .. boleh menulis dengan baik .. then bila aku tanya .. kat umah masa kat UK dulu .. alhamdulillah .. parents diorang care. Selalu cakap Melayu .. pastikan anak-anak solat .. then, ada sorang student tu cerita .. dia kawan dengan sorang budak Islam dari Lubnan tak silap .. before masuk exam .. diorang akan solat hajat sama-sama then dia tanya aku pernah tak solat hajat .. so my conclusion .. it's very good.

jom r kita blah ..
sila jangan marah atas entry ini yer wahai doktor doktor falsafah sekalian
saya hanya berkongsi pengalaman..
waaccchaaauuuuu ...

wassalam ..


No comments:

Post a Comment