Monday, November 7, 2011

~ haiii la bawang ... hahaha ... ~



Assalamualaikum ..
bagaimanakah hari anda semua ..?
hoyea hoyea .. makan best!
hmm .. tak yah nak beriya sangat makan tuh .. kan sakit plak ..
hehehe ..

Orite, tiba-tiba pagi nih ada cerita menark tentang bawang. Okeh ... tak de kena mengena dengan masak or resipi bagai tu yer .. tapi, ada satu motivasi yang menarik tentang bawang. hahaha .. what's that???

Dalam buku ' Hidup Untuk Menang ' tulisan Razzi Ar Mansur keluaran PTS.
Ada satu topik tentang Hukum Kelopak Bawang. hahaha .. untuk mereka yang mengalami kekecewaan okeh. Aku review sikit statement dia.

' Mari kita lihat bentuk bawang. Apabila kita buang satu kelopak, ada lagi kelopak yang tinggal. Buang lagi, ada lagi yang tinggal hingga kita rasa tidak larat nak membuangnya kerana pedih mata. Dalam kehidupan sehari-hari, kita perlu menjadi seperti kelopak bawang. Hari ini kecewa, buang kekecewaan, ada lagi kelopak yang tinggal ...'

okeh .. cukuplah tuh.
Dalam konsep kegagalan, yes .. kita memang tak boleh .. jangan or paling baik letakkan perkataan HARAM pada perkataan PUTUS ASA, GIVE UP ... KECEWA .. and yang seangkatan dengannya. Okeh .. ni bukan saja-saja letak hukum yer. Just a motivation! wakakakaa ..


~ aku tawu ramai org tak makan bawang .. tapi sekurang-kurangnya beleklah bawang tuh untuk menghayatinya .. hahahaha .. bukankah Allah menjadikan sesuatu dengan 1001 hikmahnya .. ~


Kalau buat final projek .. ok, arini short .. esok kan burn terus ... kan esok .. tak ley function .. please. Dont ever give up! Tahu tak, kegagalan demi kegagalan tuh .. kalau di kumpul satu per satu .. compile dalam mind .. it can be a very meaningful learning about something! yeah ..!! that's it!

Itu soal buat something. Tapi sesuai tak nak gunakan hukul kelopak bawang nih .. dengan hubungan dengan manusia. Orite .. ada manusia yang kecewa beberapa kali bercinta. " Fine! tak mau bercinta .. tak mau kahwin .. tak percaya lelaki or perempuan !!! " errrkkk .. tak membina betul perkataan gitu kan.

Rasanya pun orite gak nak gunakan hukum kelopak bawang nih dengan hubungan dengan manusia. Yang nih .. tak de dalam buku. Nih dalam mind aku .. penilaian n pendapat aku semata-mata.

Contoh : Okeh .. tak suka hubungan cinta .. but more for frenship! kih3x.
Siapa agaknya yang pernah lalui kegagalan bersahabat? Ramai sebenarnya. Especially perempuan. Kenapa perempuan? Sebab .. perempuan nih .. bla bla bla .. cari sendiri. Kan nanti ada kan cakap aku anti perempuan. Hohoho .. sesungguhnya aku tetap perempuan. huhu.

back to da contoh yer.
Beberapa kali gagal dalam bersahabat. Kita dah betul lah sayang kat kawan tuh .. tiba-tiba tanpa kawan kita tu sengaja dia dah buat something yang memang tak logik dek akal untuk kita terima sebagai kawan. Hakikatnya membuatkan kita sangat dan sangat kecewa. Nangis berhari-hari sampai mata buta ( hahahaa .. menakutkan betul nangis boley buta )
Atau pun, kita buat salah pada kawan tu .. banyak kali kita minta maaf .. tapi dia kata .. it's over! Sedangkan kita sayang lagi dengan kawan tu.huhuhu.. kita pun kata .. aku tak percaya pada frenship lagi. Tidak! Tidak! Tidak !!!! ( drama betullah ..)


~ ayoyo .. kecewa betul dia nih .. hahahaa .. ~



Ohhh .. itulah kesilapan besar. Manusia tak boleh hidup dengan sihat tanpa sahabat. Percayalah!! Kalau terjadi macam tuh .. yelah .. nak nangis ke hape .. nangis lah .. tapi, jangan tanam perkataan serik dalam hati. Jangan kata .. lepas nih, aku takkan baik sangat pada kawan .. silap silap.

Kebaikan, keikhlasan kita pada mereka yang bernama sahabat itu adalah kelebihan kita. Ingatlah .. selagi kita cuba .. cuba dan cuba lagi .. kita akan jumpa yang lebih baik. So, apa kaitan dengan bawang plak ek. Masa kita .. kenangan kita dengan kawan yang tersebut .. itulah kelopak yang perlu dibuang jauh .. binalah sesuatu pada kelopak yang baru tu. Maknanya .. segala kelemahan yang lalu, jangan kita ulang lagi. Kalau kecewa lagi ... come on! Buang je lagi .. kui3x.



~ okeh .. this is called .. sangat comey .. hahaha ..~

Menghadapi rasa kecewa .. memang tak mudah. Kadang tu ... mulut dah kata maaf dan memaafkan. Tapi hati nak lupa ... adoiiiii .. payah sangat. Sebab tuh .. bila kita buat something .. fikirkan kesan jangka masa panjang pada kawan tuh .. n pada kita sendiri. Adakah selama nih dia macam ok je .. hati kering senang kata .. dia akan selamanya begitu. Ada seorang kawan aku state ... ' she's really hurt when she's ignoring u ..' cam tuh la bih kurang. Soo .. kalau ada kawan yang mungkin terlalu payah nak lupakan apa yang kita dah terbuat .. it's ok. Carilah kawan yang lain .. but dont ever do it again n again. Kita ada peluang untuk berubah. Itu yang terbaik kan. Jadikan kesilapan yang lalu sebagai satu pengajaran cukup berharga dalam hidup.




~ mulai hari ini .. mulakan hari dengan berkata .. aku perlu lakukan yang terbaik hari ini .. come on!!!! masa untuk berperang .. wacchaaaa !!! tah hape hape plak .. hehe ~


Buat yang kecewa dengan apa yang kawan buat pada kita, just be more positif lah kan. Cari kawan lain. Kucing pun ley jadi kawan, kan kan kan ...?? hhhahahaaa .. comey lagi tuh. hmm .. aku pernah lalui sebuah kekecewaan yang sangat panjang. Today .. it's over. Sama ada kita perlu membuang kekecewaan itu hanya sebagai kenangan .. atau ... melepaskan suatu kenangan itu agar ia tidak kembali menggamit minda lalu terus dan terus kecewa .. depends on us .. depend on situation. Di mana kekuatan kita. hehehehe ..



~ okeh .. tak mau jadi gini yer bila kecewa .. tak mau ye .. tak mau .. hahaaha .. tak bermotivasi langsung nampaknya .. hoho .. ~

hehehee ..
ok lah .. sekian saja motivasi pagi hampir ke tengah hari.
wassalam ..


2 comments: